Chockhöjda bränslepriser om Miljöpartiet och de rödgröna vinner valet. Istället kräver Miljöpartiet att det ska gå att leasa en elbil för 1500 kronor i månaden.
– Nu har vi i princip EU:s lägsta bensin- och dieselskatt. Och det är väl ändå rimligt att vi åtminstone ligger i nivå med våra grannländer, säger Linus Lakso, trafikpolitisk talesman för Miljöpartiet.
Övergången till ebilar har tappat momentum i Sverige efter att regeringen sänkte skatten på bensin och diesel och drog in klimatbonus. En ny undersökning från Circle K visar att bara var tionde bensin- och dieselbilsförare tror att elbilar kommer dominera 2030. Det är en nedgång från 28 procent för två år.
Nu vill Miljöpartiet få ny fart på övergången till elbilar med en elbilsoffensiv. De vill också se kraftigt höjda bränsleskatter och att en högre reduktionsplikt på bensin och diesel återinförs.
– Vårt mål är att göra Sverige oberoende av fossila bränslen och därmed också oberoende av import från Ryssland och Saudiarabien, säger Linus Lakso, energi- och trafikpolitisk talesman för Miljöpartiet, till Dagens Industri.

Istället vill Miljöpartiet att låg- och medelinkomsttagare ska kunna leasa en elbil för 1500 kronor. De vill införa nya stöd som är riktade till låg- och medelinkomsttagare och glesbygd.
– Då räknar vi med att det kommer att bli billigare för alla att byta till elbil. Den som inte sitter på kapitalet, eller varken vill eller kan köpa en ny bil kan ändå leasa en bil och få en lägre totalkostnad än om man behåller sin fossila bil. Då tror jag att vi kommer att få en rusning mot elektrifieringen, säger Linus Lakso.
Utöver det vill de även återinföra miljöbonus för elbilar. Men nu ska det enbart ges till billigare och medeldyra elbilar. De vill också rikta mer stöd till fler laddplatser. Dessutom föreslår de ett Sverigekort som ska ge tillgång till all kollektivtrafik i hela landet till en låg kostnad.
En ny undersökning från Circle K visar att svenskarnas omställning till hur snabbt övergången till elbilar kan gå minskar. Av de som äger en bensin- eller dieselbil idag anger 12 procent att nästa bil blir en elbil. Istället är det hybrid, bensin- och diesel som är det populäraste alternativet med totalt 56 procent.
Samtidigt visar undersökningen att de som bytt till elbil är mycket nöjda med sitt val. Men enligt Circle K måste laddningen bli enklare.
– Rapporten visar att de som kör elbil är nöjda med sitt val. Men som med allt nytt finns det fördomar och okunskap. Ska fler våga ta steget behöver laddningen vara lika enkel som att tanka – tillgänglig, tydlig och pålitlig. Detta jobbar vi med dagligen och det är tydligt att elbilisterna märker det. Parallellt med våra satsningar behöver politiken säkra nätkapacitet, ledtider och långsiktighet, säger Johan Söderberg, Director Fuel & E-mobility på Circle K.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter