Nya reglerna – stor guide till Monacos GP

Här är guiden som hjälper dig med allt inför Monacos Grand Prix i Formel 1. I år har F1 valt att införa helt nya regler. De ska göra racet roligare än någonsin tidigare.

Årets Formel 1-säsong fortsätter i en otrolig fart, och redan nu är vi framme vid årets sjunde tävlingshelg. Denna gång flyttas hela F1-cirkusen 50 mil västerut från Imola till Monaco. För många är Monacos Grand Prix lite extra speciellt, och med årets race tillkommer några nya regeländringar som ska göra allting mer spännande för tittarna på plats och de som sitter hemma bakom TV-skärmen. Men innan vi går in på det ska vi gå igenom några andra intressanta punkter om Monacos GP.

Monaco GP: Historia

I Monaco har det körts ett stadslopp årligen, med några undantag, sedan 1929. Det året vann William Grover-Williams, som tävlade i en Bugatti. År 1950 blev Monacos Grand Prix en deltävling i Formel 1. Det året vann argentinaren Juan Manuel Fangio från Alfa Romeo. Det är idag det enda Formel 1-loppet med en tunnel.

Förra årets prispall.

Idag anser många att Monacos Grand Prix är det mest prestigefyllda Formel 1-loppet att vinna. Legenden Ayrton Senna vann loppet hela sex gånger, och Schumacher har vunnit där fem gånger, vilket är lika många som Graham Hill. Max Verstappen har idag vunnit racet två gånger. McLaren är det stall som har varit mest framgångsrikt i Monaco och har vunnit hela 15 gånger, men senaste gången var 2008. Ferrari har elva vinster vid den häftiga stadsbanan.

Monaco GP: Bana

Banan i Monaco är nästan helt unik jämfört med de andra banorna under F1-året. Den är smal och farlig och är totalt 3,337 km lång. Totalt finns det 19 svängar, och det är i stort sett omöjligt att köra om, vilket gör den extremt frustrerande för de otåliga förarna.

På grund av att omkörningar är väldigt svåra är kvalet i Monaco viktigare än någonsin. Av de 70 Grand Prix-racen som har körts i Monaco har 32 vunnits av föraren som startat längst fram.

Monaco GP: Nya regler

Förra året skedde en rejäl krasch i början av Monacos Grand Prix, vilket ledde till att de flesta bilarna genomförde ett tidigt depåstopp. Resten av racet blev inte särskilt spännande eftersom ingen behövde stanna igen. Istället blev det som ett långt tåg av bilar som körde efter varandra i 75 varv. Inför i år har F1 infört nya regler som ska se till att detta aldrig sker igen.

Förra året badade Charles Leclerc med Ferraris stallchef i Monacos hamn efter att han hade vunnit.

I år måste alla förare genomföra minst två depåstopp, och varje förare måste köra minst tre olika set däck från två olika gummiblandningar. Det ska bli otroligt häftigt att se hur de olika lagen löser detta.

Monaco GP: Väderprognos 

Fredag: Under fredagen ska det vara soligt med en temperatur runt 22 grader. Det finns dock risk för regn mot slutet av eftermiddagen.

Lördag: På lördag blir det molnigt med en risk för regn. Enligt F1 själva är det ungefär 60 procents chans att det börjar regna. Det kan göra kvalet extra spännande.

Söndag: Under helgens sista dag ska det bli torrt, och risken för regn är mindre än 20 procent.

Monaco GP: Schema

Fredag: 

13:30 – 14:30 Första träningen

17:00 – 18:00 Andra träningen

Lördag: 

12:30 – 13:30 Tredje träningen

16:00 – 17:00 Kval

Söndag

15:00 Race

Monaco GP: Förarmästerskaps-tabell inför

  1. Oscar Piastri – 146 poäng
  2. Lando Norris – 133 poäng
  3. Max Verstappen – 124 poäng
  4. George Russell – 99 poäng
  5. Charles Leclerc – 61 poäng
  6. Lewis Hamilton – 53 poäng
  7. Andrea Kimi Antonelli – 48 poäng
  8. Alexander Albon – 40 poäng
  9. Esteban Ocon – 14 poäng
  10. Lance Stroll – 14 poäng
  11. Carlos Sainz – 11 poäng
  12. Yuki Tsunoda – 10 poäng
  13. Pierre Gasly – 7 poäng
  14. Isack Hadjar – 7 poäng
  15. Nico Hülkenberg – 6 poäng
  16. Oliver Bearman – 6 poäng
  17. Fernando Alonso – 0 poäng
  18. Liam Lawson – 0 poäng
  19. Jack Doohan – 0 poäng
  20. Gabriel Bortoleto – 0 poäng
  21. Franco Colapinto – 0 poäng

Monaco GP: Konstruktörsmästerskapets ställning inför

  1. McLaren – 279 poäng
  2. Mercedes – 147 poäng
  3. Red Bull – 131 poäng
  4. Ferrari – 114 poäng
  5. Williams – 51 poäng
  6. Hare – 20 poäng
  7. Aston Martin – 14 poäng
  8. Racing Bulls – 10 poäng
  9. Alpint – 7 poäng
  10. Sauber – 6 poäng
    LÄS MER:
Dela med dig av Carup

Senaste nytt