Många bilister upplever att de blir bländade i den mörka årstiden. Trafiksäkerhetsexperten reder ut när du ska blända av. Samt avslöjar okända ljusknepet.
– Mörkret är aldrig så kompakt som bakom den mötande bilen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Under körning i mörker är detta något som irriterar många människor i trafiken. Oavsett om du kör bil, går eller cyklar vill du inte bli bländad. En larmrapport visar att 9 av 10 känner sig bländade i trafiken. Brittiska ska forskare gå till botten med orsaken till den ökade bländningen.
Problemet tycks ha ökat i takt med att nyare bilar fått effektiva LED-lampor och att ungefär hälften av bilköparna väljer höga SUV:ar. Automatiska helljus tycks dessutom ha ökat problemet. Helljuset är det allra största problemet, men så många som fyra av tio känner sig bländad av mötande bilars halvljus. Enligt ADAC har bländningen stor inverkan på trafiksäkerheten och problemet måste tas på allvar. Vi reagerar både med efterbilder, ljusdis och smärtförnimmelser och psykologisk bländning.
Glömmer du att blända av mot mötande bryter du mot lagen. Är det en polisbil så kan du riskera böter, men det är ovanligt. Många nya bilar har automatiskt helljus som inte alltid fungerar perfekt.
– Min tanke om mörkerkörning är att en förare ska använda det bästa ljuset. I de flesta fall är det helljuset så länge som möjligt bäst men utan att blända, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg, som är rektor vid trafiklärarutbildningen i Stockholm.
För att kunna blända av på bästa sätt behöver du ha kunskap om belysningen på din bil och hur ljuskäglan slår i olika situationer.
– När du ska blända av vid ett möte eller när du kommer ikapp ett annat fordon beror på vad du har för slags helljus och hur ljuset är inställt.
Även om många blir upprörda över att bli bländade av förare som slår av för sent så kan problemet ofta vara det omvända. Många är oroliga för att blända andra att de bländar av för snabbt.
– Generellt sätt bländar de flesta av för tidigt, så fort de ser att en annan bil närmar sig längre bort.
Trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg har ett bra tips till alla. Detta är en enkel metod du kan använda som gör din körning säkrare.
– Även om du har ett manuellt helljus så kan du slippa blända av i någorlunda skarpa vänstersvängar eftersom helljuset bara är bländande längst fram i ljuskäglan och den delen av ljuset går “rakt ut i skogen” vid just vänstersvängar.
När du möter en annan bil i en vänstersväng gäller det att vara snabb. Då kan du ta reda på viktig information längre fram på vägen.
– Du kan av den anledningen också sätta påljuset någon sekund före ett möte eftersom den skarpa delen av helljuset då hamnar bakom den mötande bilen, vilket är en väldigt viktig del av vägen att få helt upplyst.
Bakom mötande bilar lurar en dödsfara som vi inte tänker på.
– Det är ofta där man blir överraskad av att det kommer en älg! Mörkret är aldrig så kompakt som bakom en mötande bil om jag själv har ett svagt färdljus.
Så här säger lagen: (Trf Kap 3, §70 ff)
Helljus får inte användas:
1. På en sträcka där vägen är tillfredsställande belyst.
2. På sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas.
3. Om du möter ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen och det finns risk för bländning.
4. Om du kör nära framförvarande fordon.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.