9 år gammal Tesla nästan lika effektiv som ny Audi

En nio år gammal Tesla Model S som gått 41 000 mil var nästan lika energieffektiv som nya Audi Q6 e-tron i ett nytt räckviddstest. Skillnaden mellan den gamla begagnade elbilen och testets dyraste bil var bara 3 procent, trots att Audi utlovar ”banbrytande teknik som inleder nästa kapitel inom elmobilitet”.

Två gånger varje år utför Motortidningen What Car? räckviddstester av flera elbilsmodeller. Målet med undersökningarna är att ta reda på hur långt elbilarna kan gå på en full laddning och hur effektivt de använder energin som finns lagrad i deras batterier. Denna gång deltog modeller som Tesla Model S, BMW i5, Volvo EX30, Cupra Born och Audi Q6 e-tron. 

En modell som inte imponerade i testet var Audi Q6 e-tron. Billtillverkaren hävdar att deras nya modell ska vara effektiv på grund av ”banbrytande teknik som ska inleda nästa kapitel inom elmobiliteten”. Audi skriver också att “En viktig komponent för att öka effektiviteten och därmed räckvidden hos Audi Q6 e-tron är det avancerade regenereringssystemen”. Men i What Car?:s undersökning var den ungefär lika effektiv som en nio år gammal Tesla Model S 90D som gått 41 000 mil, som var med i testet som referens. 

Audi Q6 e-tron.
Tesla Model 3.

Under testet hade Audi Q6 e-tron en förbrukning på 20,7 kWh/100 km medan en Tesla Model S från 2015 som gått 41 000 mil drog 21,4 kWh/100 km. Skillnaden var bara 3 procent. Audi-modellen som var den dyraste bland de elbilar som var med i testet tog sig 46 mil, vilket är 16 procent mindre än de 55 mil som den ska klara av enligt WLTP

Tesla Model 3 var den mest effektiva elbilen i testet. Den hade en effektivitet på 14,1 kWh/100 km. Tätt efter den kom Mini Cooper SE på 14,4 kWh/100 km och Polestar 2 på 14,7 kWh/100 km. Testet genomfördes i sommartemperatur, på en slinga med både 70-vägar och en majoritet motorvägsfart. Den elbil som lyckades ta sig längst under hela testet var Polestar 2, med 53 mil, trots att den kom 18 procent kortare än sin officiella räckvidd. Den som presterade bäst gentemot sin uttalade räckvidd var Hyundai Kona. Den hade en avvikelse på 9,7 procent.
LÄS MER: