80-talets GTI-ikoner gör upp i episkt dragrace

Peugeot 205 GTI, Renault 5 Turbo och Golf GTI. 80-talets hetaste GTI-ikoner gör upp i ett episkt dragrace. Men en dopad ulv i fårakläder tar hem hela rasket. 

Det glada 80-talet var GTI-bilarnas guldålder. Lätta karosser, vassa sugmotorer, manuella lådor och inga hjälpmedel i form av antispinn-system. Youtubekanalen Carwow lät 80-talets GTI-bilar mötas igen i flera dragrace. 

Det började med en klassisk duell: ur-GTI:n VW Golf GTI Mk1 ställdes mot Ford Fiesta XR2 Mk2. Golfen, med en motor på 1,8-liter och 112 hk, ställdes mot Fiestans 1,6-litersmotor på 97 hk. Trots att Fiestan sägs vara ettrigare, satte motorproblem stopp för Forden vid full acceleration. Golfen tog hem första rundan, trots att inte heller dess motor lät helt kry.

Sedan var det dags för en tysk utmanare i brittisk skrud: Vauxhall Astra GTE (Opel Astra GTE). Med 117 hk under huven visade Astran att den var att räkna med. Efter en miss i växlingen i första försöket, kom föraren tillbaka med besked i andra och tredje rundan och körde ifrån Mk1-Golfen med tydlig marginal.

För att svara på Astran plockades en Golf GTI Mk2 med 16-ventilsmotor fram. Med 139 hk borde segern ha varit nära, men Astran fortsatte att förvåna och slog även den vassare Golfen med 16-ventilsmotor två gånger om. 

Sedan rullades en Peugeot 205 GTI fram som visar sig vara en ulv i fårakläder. Under huven fanns en trimmad motor från en Peugeot 306 som skrämts upp till hela 200 hk. Men mot en 850 kg lätt Renault 5 GT Turbo med 160 hästkrafter visar den sig chanslös. 

Till slut plockar Carwow fram en riktig dråpare. En Golf Mk2 ruvade på en stark hemlighet underhuven. Under huven sitter en satt en 20-ventilsmotor med delar från Audi RS4. Med 314 hästkrafter tog den hem hela rasket. 

Dela med dig av Carup

Senaste nytt