Vilken produktionsbil är egentligen snabbast i världen?
Tesla hävdar att deras nya Model S Plaid är världens snabbaste produktionsbil.
Jay Leno klarade kvarsmilen på 9.247 sekunder.
Nya Rimac Nevera från Kroatien är dock ännu snabbare. Matt Watson körde kvartsmilen på 8.62 sekunder – men bilen görs bara i 150 exemplar.
I förra veckan avtäckte Tesla sin nya prestandabil Model S Plaid som av Elon Musk sägs vara ”världens snabbaste produktionsbil”. De levererade också ut de första exemplaren till kunder.
En av de som testat bilen är programledaren Jay Leno, 71, som fick köra ett dragrace på strippen på Pomona Raceway i Kalifornien. Han lyckades klara kvartsmilen på 9.247 sekunder, snabbare än någon annan produktionsbil hittills, och Jay Lenos körning sägs vara ett nytt officiellt världsrekord.
-Det satt fåglar överallt runtomkring, när jag körde rekordet. När vi var klara satt de kvar. Det brukar vara ett förfärligt oljud på en dragracebana, här var det tyst, säger Jay Leno.
Tesla Model S Plaid kommer sannolikt att göra livet surt för världens superbilstillverkare. Bilen kostar i sammanhanget löjliga 1379 990 kronor och kör ifrån allt vad hyperbler heter när det gäller acceleration. Ferrari, Lamborghini och Koenigsegg som i vissa fall kostar 10-20 gånger mer får se sig brutalt frånåkta. Det är endast när det kommer till toppfart de har en chans, då Teslan är strypt till 322 km/h.
För den som köpt en Koenigsegg för 25 miljoner kronor måste det vara jobbigt att bli frånåkt vid rödljuset, eller vid ett dragrace. En Koenigsegg Regera ska enligt uppgift vara mer än en sekund långsammare än Tesla Model S Plaid på kvartsmilen. En evighet i sammanhanget.
Men Tesla Model S Plaids rekord verkar av allt att döma bli kortlivat, för inom kort börjar Rimac Nevera att serieproduceras, och då kan Tesla och Elon Musk inte hävda att de innehar epitetet ”världens snabbaste produktionsbil”.
Rimac Nevera har förvisso inte börjat produceras på riktigt ännu, men pressen har fått testa några förserieexemplar. Journalisten Matt Watson på CarWow lyckades köra kvartsmilen på 8.62 sekunder, vilket innebär att den nya elektriska hyperbilen kör ifrån Tesla Model S Plaid rejält. Men fattas bara annat, den är femton gånger dyrare än Teslan.
Rimac Nevera har dock ännu inte satt sin tid på en bana med officiellt godkänt tidtagning.
Den dryga halvsekunden snabbare acceleration kostar 18,5 miljoner kronor extra jämfört med Teslan. Dessutom görs Rimac i endast 150 exemplar. Den som köper Teslan får också en familjebil med fem platser. Så vilken bil som är världens snabbaste produktionsbil är en måhända en tolkningsfråga.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter