Under den här årstiden är luftkonditioneringen en av de viktigaste funktionerna i en bil. Men många använder sin AC på ett felaktigt sätt. Det gör att bilen inte blir så kall som du önskar och att klimatanläggningen i värsta fall kan skadas. Här är 7 okända misstag som förstör svalkan i din bil.
Fram till 1990-talet var det långt ifrån alla nya personbilar som hade luftkonditionering eller klimatanläggning som standard. Många har glömt hur jobbig en långresa kunde vara då. Ofta var AC ett dyrt tillval som kostade över 10 000 kronor. Men idag är det mer eller mindre en självklarhet att bilen har kyla på sommaren.
Det är också en fråga om säkerhet, för det kan bli 70 grader varmt i en bil som inte har en kylande luftkonditionering. I höga temperaturer försämras din reaktionsförmåga. Men det är många använder klimatanläggningen på ett felaktigt sätt. Det bästa rådet är att läsa bilens instruktionsbok och ta reda på vad som gäller för din bil – här är 7 okända misstag som många gör.
Drar på full kyla direkt i starten
Många drar instinktivt ner AC:n på low direkt när de startar bilen, men det är vanligtvis ett misstag. Dra istället ner rutorna och låt den värsta värmen ventileras ut. Innan klimatsystemet har fått ner temperaturen är det ingen idé att dra på fullt. Om du har klimatsystemet ställt på Auto kommer bilen inte att börja blåsa in luft på hög effekt innan kylan börjat komma.
Tror att lägre temperatur ger snabbare kyla
Det är vanligt att skruva ner temperaturen till 16-17 grader i bilen i tron att den då sänker kylan snabbare. Men moderna bilar sänker temperaturen lika snabbt till önskat gradantal även om den är inställd på en högre temperatur. Så om du vill att bilen ska hålla 20 grader kan du med fördel låta temperaturen stå på 20 grader, det blir inte snabbare kallt bara för att du ställt in 16 grader. Däremot kan inställningen ”Low” ge en något snabbare nedkylning då alla system då går för fullt, men dra inte på ”Low” direkt i en skållhet bil.
Stänger av autoläget
Det är vanligt att bilägare stänger av autoläget och försöker styra reglagen som fläkthastighet och luftflöde själva. Men det är oftast en dum idé. Autoläget är kopplat till olika temperatursensorer och programmerat för att fördela luften optimalt och ändra fläktens hastighet på bästa sätt för ett behagligare klimat. Det är sällan du som förare är bättre än klimatautomatiken.
Använder återcirkulationsknappen på ett felaktigt sätt
Många bilar har automatisk återcirkulation under nerkylningsfasen, men det gäller långt ifrån alla. Läs bruksanvisningen och pröva dig fram hur knappen fungerar för din bil. Genom att att aktivera återcirkulation kan bilen kyla ner redan kall kupéluft och du får snabbare en kall bil. Men det är ett misstag att låta knappen vara intryckt för länge, då kan syrehalten i luften sjunka och rutorna immar igen. Stäng helst av återcirkulationen när bilen börjar nå önskad temperatur. Använd inte återcirkulation på vintern, då rutorna lätt kan imma igen.
Riktar munstycken fel och stänger av luftflödet
Många tycker det är skönt att ha kalluften rakt i ansiktet när bilen är varm, men har du passagerare i bilen är det bra att känna till att det försämrar luftcirkulationen och gör så att övriga bilen tar längre tid att kyla ner. Ha istället flödena riktade uppåt. Det är också en dålig idé att stänga av luftventilerna, det ger sämre cirkulation och gör så att nedkylningen totalt sett tar längre tid. Vissa bilmärken, bland annat Tesla, har tagit bort möjligheterna att justerna ventilerna, det är på goda grunder.
Missar att underhålla klimatsystemet
Det vanligaste underhållet som behöver göras är att byta ett eller flera kupéfilter. Om du missar att göra det kan systemet bli igensatt och bilen kan också drabbas av väldigt dålig lukt. Det kan också finnas friskluftsintag som behöver göras rent från löv och skräp. Kontrollera med din bils instruktionsbok om vad som föreskrivs.
Stänger av AC helt när det inte är varmt
Många stänger av AC:n helt dagar då det inte är så varmt eller på vintern. Men det gör ingen skada att ha anläggningen igång för jämnan, AC:n avfuktar luften när det är kallt och gör så att du får mindre imma. Om du har din AC avstängd under långa perioder kan den gå sönder eftersom systemet inte för nödvändig smörjning.
Källor: SEAT, USA Today,
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter