7 bilar krocktestade av Euro Ncap – småbilen drabbad av ”ubåt”

Nu presenterar Euro Ncap resultaten efter att ha krocktestat sju nya bilmodeller.
Det blev full pott för Audi A3 Sportback, SEAT Leon, ISUZU D-Max, Kia Sorento och Land Rover Defender. För Hyundai i10 gick det sämre, bilen fick får klara sig med tre stjärnor efter att ha drabbats av en ”ubåt”. 

Både nya Audi A3 Sportback och SEAT Leon bygger på samma MQB-II-plattform som nya Volkswagen Golf. En mittkrockkudde har tillkommit för att förbättra säkerheten i baksätet. Båda bilarna klarade sig mycket bra, Men spanjoren var faktiskt något bättre än den dyrare tysken när det gäller passagerarskydd för vuxna och barn.

Gamla Land Rover Defender var en 50-talskonstruktion med mycket tveksam konstruktion, men den nya modellen av Defender klarade sig desto bättre. Fem stjärnor med höga betyg för de åkandes säkerhet blev det. Även nya SUV:en Kia Sorento klarade sig bra tack vare mittkrockkudde och nya system för förarassistans. Sorento fick dock en anmärkning för att skyddet av förarens bröstkorg var bristfälligt. 

Nya lilla elbilen Honda e klarade sig med godkända fyra stjärnor, men fick avdrag för att den saknar vissa avancerade säkerhetsfunktioner. Föraren fick också skador på ena benet vid en frontalkrock. 

Hyundai i10 är en av de billigaste bilarna på svenska marknaden, och köparna får tyvärr kompromissa med säkerheten. Bilen fick en trea i betyg. Vid en frontalkrock gled förarens bäcken under höftbältet, ett fenomen som kallas ”ubåt”. Vid en sidokrock riskerar de åkande i bilen att slungas in mot bilen och träffa varandra. 

– Hyundai har alltid haft säkerhet för både förare, passagerare och omgivning som högsta prioritet. Euro NCAP har sedan föregående modell testat skärpt sina testkriterier, vilket gjort att nya i10 nu fick 3 stjärnor. Det finns ingen bil i A-segmentet som från 2018-2020 belönats med fler än 3 stjärnor baserat på de nya strikta kriterierna. Med tanke på att i10 erbjuder det mest omfattande säkerhets- och förarassistanspaktetet i klassen ser vi betyget som positivt sett 

utifrån konkurrenskfraftighet. Hyundai jobbar löpande med att förbättra nivån på säkerhet i våra bilar och applicerar ny teknik så fort den finns tillgänglig. 

Våra senaste generationer modeller har hela tiden legat i topp i sina respektive klasser i Europa, när det kommer till säkerhet  och pålitlighet. Det är något vi kommer fortsätta sträva efter, säger Tobias Joelsson, presschef för Hyundai i Sverige.