Nu i höst är det 50 år sedan de nya nummerplåtarna infördes i Sverige. Då försvann de uppmärksammade länsbokstäverna och bilarna i Sverige blev mer anonyma.
De svenska registreringsnummerna firar 50 år med dagens utseende. Eller kanske är det 50 år av sorg sedan länsbokstäverna började försvinna. Det var hästen 1972 som nummerplåtarna började bytas ut och ”C”, Uppsala län, var först ut.
De gamla registreringsnumren byggde på länsbokstaven i det län där bilägaren bodde och ett löpnummer som siffror. Den som flyttade fick ett nytt registreringsnummer till sin bil med ny länsbokstav. Landshövdingen i varje län hade ofta siffran 1 efter bokstaven, till C1 för landshövdingen i Uppsala. Kungen hade A1 i Stockholms län. Invånare i Västernorrlands län kallades för klyktattare eftersom de hade ett Y på skylten.
Sverige hade 24 olika bilregister och vid tidigt 70-tal beslutades att ett nytt enhetligt system för registreringsnummer skulle byggas upp och föras med ny modern datateknik. Registreringsbeteckningen i det nya systemet skulle bildas av tre bokstäver och tre siffror utan hemortsanknytning. Avskaffandet av det gamla systemet bedömdes öka registerkvaliteten och ge förbättrad kontroll över fordonsbeståndet.
– Den tidigare hanteringen var helt manuell. För varje fordon fanns ett registerkort och förändringar fördes in för hand på dessa. Övergången till ett datorbaserat register innebar en stor effektivisering. En fascinerande reflektion är att en mobiltelefon idag har mer kapacitet än vad som fanns i hela datasystemet 1972 när övergången skedde, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen.
Uppsala län var först ut under andra halvan av 1972 och följdes därefter av Gävleborgs, Västernorrlands och Jämtlands län. Överföringen skedde via manuell inmatning och först vid utgången av 1973 var alla läns fordon överförda till det nya registret.
När de nya skyltarna infördes 1972 trodde ingen att de någonsin skulle ta slut. Men 2019 började de nya kombinationerna ta slut och nya nummer infördes. Från och med då kan det sista tecknet i registreringsnumret också vara en bokstav.
Det ursprungliga upplägget innebar cirka 12 miljoner tillgängliga kombinationer. Bokstav som sista tecken innebar att ytterligare 27 miljoner kombinationer blev tillgängliga för registrering. Idag finns totalt 11,9 miljoner registrerade fordon i vägtrafikregistret.
— År 1972 fanns det cirka 2,9 miljoner fordon och man var nog rätt säkra vid övergången på att tillgängliga registreringsnummer skulle räcka för alltid. Det tog 48 år men till sist nådde vi vägs ände även där och en ändring behövde komma till. Hur länge vi kommer klara oss med den nya strukturen på registreringsnummer återstår att se, men det bör räcka länge, säger Christofer Kärrdahl.
De gamla länsbokstäverna – lista
Län | Länsbeteckning* | Tid för byte |
Uppsala län | C | Kvartal 3, 1972 |
Gävleborgs län | X, XA | Kvartal 4, 1972 |
Västernorrlands län | Y | Kvartal 4, 1972 |
Jämtlands län | Z | Kvartal 4, 1972 |
Västerbottens län | AC | Kvartal 1, 1973 |
Norrbottens län | BD | Kvartal 1, 1973 |
Kopparbergs län | W, WA | Kvartal 1, 1973 |
Västmanlands län | U | Kvartal 1, 1973 |
Örebro län | T | Kvartal 1, 1973 |
Värmlands län | S, SA | Kvartal 1, 1973 |
Gotlands län | I | Kvartal 1, 1973 |
Stockholms län | A, AA, AB, B, BA, BB | Kvartal 2, 1973 |
Skaraborgs län | R | Kvartal 2, 1973 |
Älvsborgs län | P, PA | Kvartal 2, 1973 |
Göteborgs och Bohus län | O, OA, OB | Kvartal 3, 1973 |
Hallands län | N | Kvartal 3, 1973 |
Blekinge län | K | Kvartal 3, 1973 |
Kristianstads län | L, LA | Kvartal 3, 1973 |
Malmöhus län | M, MA, MB | Kvartal 4, 1973 |
Södermanlands län | D | Kvartal 4, 1973 |
Östergötlands län | E, EA | Kvartal 4, 1973 |
Jönköpings län | F, FA | Kvartal 4, 1973 |
Kronobergs län | G | Kvartal 4, 1973 |
Kalmar län | H | Kvartal 4, 1973 |
Stora ändringar av registreringsskyltar genom åren
1972 Nytt registreringsnummersystem
1974 Kontrollmärket införs
1977 Speciell mindre registreringsskylt för motorcyklar
1988 Personlig skylt och blå registreringsskylt för
beskickningsfordon (diplomatfordon)
1990 Gula registreringsskylt för taxifordon
1997 Kontrollmärket får skrapfunktion
2001 Röd registreringsskylt för tillfälligt registrerade fordon
2003 Registreringsskylt med EU-symbol blir möjligt
2010 Kontrollmärket avskaffas
2014 Registreringsskylt utan EU-symbol avskaffas
2016 Orange registreringsskylt för tävlingsfordon
2019 Sista tecknet kan vara en siffra eller en bokstav.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter