50 år sedan länsbokstäverna försvann – så fick Sverige nya skyltar

Nu i höst är det 50 år sedan de nya nummerplåtarna infördes i Sverige. Då försvann de uppmärksammade länsbokstäverna och bilarna i Sverige blev mer anonyma. 

De svenska registreringsnummerna firar 50 år med dagens utseende. Eller kanske är det 50 år av sorg sedan länsbokstäverna började försvinna. Det var hästen 1972 som nummerplåtarna började bytas ut och ”C”, Uppsala län, var först ut. 

De gamla registreringsnumren byggde på länsbokstaven i det län där bilägaren bodde och ett löpnummer som siffror. Den som flyttade fick ett nytt registreringsnummer till sin bil med ny länsbokstav. Landshövdingen i varje län hade ofta siffran 1 efter bokstaven, till C1 för landshövdingen i Uppsala. Kungen hade A1 i Stockholms län. Invånare i Västernorrlands län kallades för klyktattare eftersom de hade ett Y på skylten. 

Sverige hade 24 olika bilregister och vid tidigt 70-tal beslutades att ett nytt enhetligt system för registreringsnummer skulle byggas upp och föras med ny modern datateknik. Registreringsbeteckningen i det nya systemet skulle bildas av tre bokstäver och tre siffror utan hemortsanknytning. Avskaffandet av det gamla systemet bedömdes öka registerkvaliteten och ge förbättrad kontroll över fordonsbeståndet.

– Den tidigare hanteringen var helt manuell. För varje fordon fanns ett registerkort och förändringar fördes in för hand på dessa. Övergången till ett datorbaserat register innebar en stor effektivisering. En fascinerande reflektion är att en mobiltelefon idag har mer kapacitet än vad som fanns i hela datasystemet 1972 när övergången skedde, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen.

Uppsala län var först ut under andra halvan av 1972 och följdes därefter av Gävleborgs, Västernorrlands och Jämtlands län. Överföringen skedde via manuell inmatning och först vid utgången av 1973 var alla läns fordon överförda till det nya registret.

När de nya skyltarna infördes 1972 trodde ingen att de någonsin skulle ta slut. Men 2019 började de nya kombinationerna ta slut och nya nummer infördes. Från och med då kan det sista tecknet i registreringsnumret också vara en bokstav. 

De nya skyltarna tog slut 2019, då lades det till en bokstav på slutet, men den markerar inte län.

Det ursprungliga upplägget innebar cirka 12 miljoner tillgängliga kombinationer. Bokstav som sista tecken innebar att ytterligare 27 miljoner kombinationer blev tillgängliga för registrering. Idag finns totalt 11,9 miljoner registrerade fordon i vägtrafikregistret.

— År 1972 fanns det cirka 2,9 miljoner fordon och man var nog rätt säkra vid övergången på att tillgängliga registreringsnummer skulle räcka för alltid. Det tog 48 år men till sist nådde vi vägs ände även där och en ändring behövde komma till. Hur länge vi kommer klara oss med den nya strukturen på registreringsnummer återstår att se, men det bör räcka länge, säger Christofer Kärrdahl.

De gamla länsbokstäverna – lista

LänLänsbeteckning*Tid för byte
Uppsala länCKvartal 3, 1972
Gävleborgs länX, XAKvartal 4, 1972
Västernorrlands länYKvartal 4, 1972
Jämtlands länZKvartal 4, 1972
Västerbottens länACKvartal 1, 1973
Norrbottens länBDKvartal 1, 1973
Kopparbergs länW, WAKvartal 1, 1973
Västmanlands länUKvartal 1, 1973
Örebro länTKvartal 1, 1973
Värmlands länS, SAKvartal 1, 1973
Gotlands länIKvartal 1, 1973
Stockholms länA, AA, AB, B, BA, BBKvartal 2, 1973
Skaraborgs länRKvartal 2, 1973
Älvsborgs länP, PAKvartal 2, 1973
Göteborgs och Bohus länO, OA, OBKvartal 3, 1973
Hallands länNKvartal 3, 1973
Blekinge länKKvartal 3, 1973
Kristianstads länL, LAKvartal 3, 1973
Malmöhus länM, MA, MBKvartal 4, 1973
Södermanlands länDKvartal 4, 1973
Östergötlands länE, EAKvartal 4, 1973
Jönköpings länF, FAKvartal 4, 1973
Kronobergs länGKvartal 4, 1973
Kalmar länHKvartal 4, 1973

Stora ändringar av registreringsskyltar genom åren


1972    Nytt registreringsnummersystem
1974    Kontrollmärket införs
1977    Speciell mindre registreringsskylt för motorcyklar
1988    Personlig skylt och blå registreringsskylt för
beskickningsfordon (diplomatfordon)
1990    Gula registreringsskylt för taxifordon
1997    Kontrollmärket får skrapfunktion
2001    Röd registreringsskylt för tillfälligt registrerade fordon
2003    Registreringsskylt med EU-symbol blir möjligt
2010    Kontrollmärket avskaffas
2014    Registreringsskylt utan EU-symbol avskaffas
2016    Orange registreringsskylt för tävlingsfordon
2019    Sista tecknet kan vara en siffra eller en bokstav.