Elbilar brinner som tur är betydligt mindre ofta än fossilbilar. Nu berättar brandkåren att det krävdes 45 000 liter vatten för att släcka en brinnande Tesla på motorvägen.
– Det här fordonet brann så hett och länge, om det inte vore för fälgarna skulle du inte veta att det var en bil, berättar brandmännen i Pennsylvania.
Elbilsbränder har blivit ett slagträ i debatten om den pågående elektrifieringen av vår bilflotta. All tillgänglig statistik visar att det är betydligt mer sällsynt med brinnande elbilar jämfört med bilar som drivs med fossila bränslen.
Men när olyckan väl är framme kan branden hos en elbil vara svårare att släcka. En Tesla började nyligen brinna på motorvägen Interstate 80 i Pennsylvania. Brandmännen från Morris Township Volunteer Fire Company överraskades av intensiteten och hettan i branden, enligt CBS News.
I vanliga fall går det åt ungefär 2000 liter vatten för att släcka en bilbrand, men nu krävdes det 45 000 liter för att släcka den brinnande elbilen. Anledningen var att litiumjonbatterier brann så häftigt.
– På grund av litiumjonbatteriet krävde släckningen av denna brand ytterligare tankbilar eftersom fordonet återantände och brann hårt ibland. Totalt tog det nästan två timmar med att kontinuerligt applicera vatten på fordonet eftersom batteriet återantände och höll höga temperaturer, uppger brandkåren.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter