Toyota, Lexus och flera andra bilmärken bryter mot lagen, kan Carup avslöja. De är enligt lag skyldiga att informera bilköpare om bilar som har en SOS-uppkoppling via 3G-nätet som kommer att sluta fungera eller behöva uppdateras.
– Om informationen inte lämnas, är felaktig eller otydlig innebär det att marknadsföringen är vilseledande enligt 10 § marknadsföringslagen, säger Konsumentverkets jurist Anton Mattsson till Carup.
De svenska 2G- och 3G-näten håller på att släckas ner och under 2027 kommer Telias allra sista nät att släckas. Då kommer över 800 000 svenska bilar att tappa kontakten med näten, visar en genomgång av Trafikanalys. För många bilar innebär det att SOS-systemet eCall som är lagkrav sedan 2018 slutar fungera. Andra bilar tappar funktioner i appar som att starta värmare.
Flera bilmärken har haft 3G-modem ändå fram till årsmodell 2022. Carup har avslöjat att Toyota och Lexus fortfarande säljs med gamla 2G- och 3G-modem. Igår berättade den stora Toyotahandlaren Europeiska Motor att de inte informerar kunder som köper nya Toyota-bilar om att de har 3G-modem som snart slutar fungera. Bara om någon aktivt frågar får de informationen.
Nu visar det sig att det beteendet sannolikt bryter mot marknadsföringslagen. Konsumentverket har skickat ett brev till bilbranschen där de tydligt uppmanar alla att informera köpare om att bilarnas 3G-modem kan sluta fungera.
– Konsumentverket vill med detta brev påminna näringsidkare som säljer produkter som är beroende av 2G- eller 3G-nätet att informera konsumenterna om de funktioner som kommer att sluta fungera eller behöver en uppdatering för att fungera. Syftet är också att beskriva förbudet mot vilseledande och otillbörlig marknadsföring enligt 8 och 10 §§ marknadsföringslagen (2008:486) (MFL)., skriver Konsumentverket till MRF och Mobility Sweden.
De kommer nu att göra granskningar hos bilhandlare och i marknadsföringen för att se att de följer marknadsföringslagen och informerar om att bilar säljs med 2G och 3G-modem.
– Konsumentverket planerar nu att granska näringsidkares marknadsföring av produkter på motorområdet för att kontrollera att marknadsföringen av produkter som är beroende av 2G- eller 3G-nätet inte vilseleder konsumenter. I de fall Konsumentverket anser det befogat kommer tillsynsärenden att inledas mot enskilda näringsidkare.
Idag är det extremt ovanligt att bilmärken eller bilhandlare informerar om att deras bilar har 3G-modem som kan sluta fungera. Toyota och Lexus gör det inte för sina nya bilar. Carup har även granskat ett antal bilhandlare som inte lämnar informationen om när det gäller begagnade bilar som kan sluta fungera. Det är enligt Konsumentverket även ett krav för begagnade bilar.
Enligt Konsumentverkets jurist Anton Mattsson uppger att beteendet kan stå i strid med marknadsföringslagen. Bilhandlare kan nu komma att förbjudas att sälja bilar utan att lämna informationen.
– Näringsidkare har ett ansvar för att lämna korrekt och tydlig information om varorna de säljer och deras egenskaper. Näringsidkare får inte utelämna väsentlig information i marknadsföringen. Information om att funktioner i ett fordon som saluförs kommer att sluta fungera inom kort efter köpet är mycket viktig för konsumenten.
Konsumentverket kräver att bilarna säljs med tydlig information i marknadsföringen.
– Om funktioner i fordon enbart fungerar med 2G eller 3G-näten behöver tydlig information lämnas om att en eller flera funktioner i fordonet kommer att upphöra att fungera eller kommer att behöva en uppdatering för att fungera. Om informationen inte lämnas, är felaktig eller otydlig innebär det att marknadsföringen är vilseledande enligt 10 § MFL, uppger juristen.
Om inte bilmärkena och bilhandlarna bättrar sig kan de få förbud att fortsätta sälja bilarna, mot vite.
– Om marknadsföringen är vilseledande är den även otillbörlig då den sannolikt påverkat konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. En näringsidkare vars marknadsföring är otillbörlig får förbjudas att fortsätta med denna. En näringsidkare kan även åläggas att lämna väsentlig information. Ett förbud eller åläggande ska som huvudregel förenas med vite, enligt 23-24 och 26 §§ MFL, säger Anton Mattsson.
Carup har varit i kontakt med Toyotas informationsavdelning som lovat återkomma och svara på våra frågor om varför de inte följer marknadsföringslagen och utelämnar information om bilarnas gamla 3G-modem. De har dock ännu inte återkommit. Carup har även sökt MRF, men inte lyckats få en kommentar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter