27 dagar kvar – 1000-tals bilar tappar uppkoppling

Bara 27 dagar kvar. Sedan drar mobiloperatörerna ur pluggen till 2G- och 3G-näten. Nu varnar de för kaos – både för bilar och elektroniska apparater. 
– Fordonsbranschen har känt till detta i flera år, ändå har de fortsatt med den här tekniken, säger nätexperten Sara Kebert på Telenor till Carup.

Snart kommer mängder med bilar att förlora viktiga funktioner. Alla bilar som är kopplade till 2G- och 3G-näten kommer att påverkas. Dessutom finns det risk att även robotgräsklippare och annan teknik som är kopplad till nätet påverkas.
– Vi trycker på knappen den första december. Det är datumet som vi har sagt är när näten stängs ner. Sedan är det planerade nattjobb som varar mellan natten mot den första och den andra december, säger Sara Kebert. 

Det kommer att bli mörkt. Många bilar förlorar olika funktioner. Telekombolagen kommer att trycka på knappen och plötsligt kanske någon förlorar en kartfunktion eller kommer ut till en kall bil på morgonen.  
– Sedan kan vi inte garantera någon tjänst från den första december, säger Sara Kebert.

Om mindre än en månad släcks två av Sveriges 2G/3G-nät ner. Då kommer 1000-tals bilar att förlora kontakten med nätet. Många av dem för gott, vissa nyare bilar kan uppdateras.

Tele2 släcker också ner

Tele2 är ett annat bolag som släcker ner den första december. Där förbereder man sig genom att informera allmänheten om konsekvenserna.
– Vi vet att många har hört talas om nedsläckningen, men hoppats eller trott att den inte påverkar dem. Den största utmaningen nu med en månad kvar är att få folk att agera i tid och inte vänta till sista stund. Vi förstår att det kan kännas som något som kan vänta, men den första december är det för sent. Därför vill vi uppmana alla att kontrollera sina enheter de kommande två eller tre veckorna, säger Elin Ovéus, nätverkschef på Tele2 till Carup.

Alla bilägare kan själva undersöka om de är kopplade till de här näten. Man kan ringa försäljaren eller märkets generalagent.  Volkswagen-gruppen som är hårt drabbade har redan publicerat en lista för sina bilmärken, utom för Audi. Även bilar så nya som årsmodell 2024 kan kräva uppdatering.

Fem år gamla bilar kan tappa uppkopplingen för alltid. Fler märken kan vara drabbade, det är svårt att få klara besked i dagsläget. Andra biltillverkare använder Telias nät som släcks i slutet av 2027.
– Är bilen uppkopplad till 2 och 3G så kommer vissa tjänster att sluta fungera. Det kan vara tjänster som kartfunktioner. Sedan har moderna bilar ofta uppkoppling mot 4- och 5G-näten, säger Sara Kebert.

Kan bli underkända vid besiktningen

Värst blir det om eCall slutar fungera. Enligt europeisk lag ska alla nyare bilar ha den här nödfunktionen. Om den inte fungerar kommer man att få nedslag vid besiktningen. Men biltillverkarna hoppas att den ska gå över på roaming till Telias nät. Men än vet de inte helt säkert. 
– Sedan är de eCall-tjänsten, det är olyckligt att fordonsbranschen har valt den vägen. Det har varit känt i flera år att de här näten kommer att stängas ner, säger Sara Kebert.

Transportstyrelsen arbetar just nu med att införa ett undantag i besiktningen. Enligt detta ska alla bilar som förlorar kontakt med eCall slippa undan kontrollen.
– När de inte får kontakt med det här systemet så tänds en varningslampa och då blir fordonet underkänt, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Telekombolagen är kritiska mot fordonsbranschen. Biltillverkarna har känt till det här länge. Trots detta har man fortsatt att använda en teknik som snart kommer att bli förlegad.
– Det är synd att fordonsbranschen fortfarande använder 2 och 3G för den här tjänsten när de i övrigt använder modern teknologi. Där har de inte följt med.

När frågan om eCall dök upp blev det genast krismöten. Myndigheter och branschen har träffats flera gånger för att reda upp kring eCall.
– Vi har haft rundabordssamtal om det här. Där har Transportstyrelsen och även Konsumentverket varit med. Det har gått lite trögt, men jag hoppas att det kommer att lösa sig. Främst handlar det om besiktningsreglerna kring eCall, men där vet jag att Transportstyrelsen arbetar för fullt för att det ska lösa sig, säger Sara Kebert.

Tele2 har försökt informera sina kunder. Trots det är fortfarande många ovetande om vad som väntar. 
– Vår högsta prioritet är att alla ska känna sig trygga med att deras utrustning fungerar som den ska, och att ingen ska stå utan kontakt när näten släcks, säger Elin Ovéus.

Transportstyrelsen har arbetat intensivt hela året med att få klart undantaget. Så fort det är klubbat kommer de här bilarna i alla fall gå igenom besiktningen. 

– Föreskriften bör kunna träda i kraft i början av nästa år gissningsvis apr-maj. Beroende på hur lång tid notifiering till EU tar med mera, säger Anders Gunneriusson.

Så här går det till vid besiktningen: 

– Vi utför kontroll och bedömning av eCall på fordon (M1, N1) som typgodkänts 31 mars 2018 eller senare och är typgodkända mot EU-förordning, 2018/858/EU. Om fordonets självtest indikerar fel på gps signal så kommer fordonets varningssystem att signalera för det och vi kommer underkänna fordonet med en så kallad villkorstvåa vilket innebär att man som fordonsägare ska åtgärda bristen men det innebär inte med automatik ombesiktning, säger Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen.

Det här händer med VW-koncernens bilar den 1 december när näten släcks

BilmodellTillverkadKommer ha fungerande digitala tjänster
Cupra Ateca08/2020–03/2024Kräver uppdatering
Cupra Formentor09/2020–05/2024Kräver uppdatering
Cupra Leon09/2020–05/2024Kräver uppdatering
Seat Arona09/2020–02/2024Kräver uppdatering
Seat Ateca08/2020–03/2024Kräver uppdatering
Seat Ibiza09/2020–02/2024Kräver uppdatering
Seat Leon09/2020–05/2024Kräver uppdatering
Seat Mii ElectricAllaNej
Seat Tarraco09/2020–04/2024Kräver uppdatering
Skoda Citigo iV11/2019–09/2021Nej
Skoda Enyaq10/2020–10/2023Kräver uppdatering
Skoda Enyaq10/2023–Ja
Skoda Fabia05/2017–11/2022Nej
Skoda Fabia06/2021–01/2024Kräver uppdatering
Skoda Fabia01/2024–Ja
Skoda Kamiq07/2019–01/2024Kräver uppdatering
Skoda Kamiq01/2024–Ja
Skoda Karoq07/2017–07/2020Nej
Skoda Karoq06/2020–03/2024Kräver uppdatering
Skoda Karoq03/2024–Ja
Skoda Kodiaq10/2016–07/2020Nej
Skoda Kodiaq07/2020–05/2024Kräver uppdatering
Skoda Octavia02/2017–03/2020Nej
Skoda Octavia11/2019–06/2024Kräver uppdatering
Skoda Octavia04/2024–Ja
Skoda Rapid05/2017–05/2019Nej
Skoda Scala02/2019–01/2024Kräver uppdatering
Skoda Scala01/2024–Ja
Skoda Superb05/2017–07/2020Nej
Skoda Superb09/2019–04/2024Kräver uppdatering
Volkswagen Arteon03/2017–08/2020Nej
Volkswagen Arteon08/2019–03/2024Kräver uppdatering
Volkswagen Arteon04/2024–Ja
Volkswagen e-Golf 703/2014–05/2015Nej
Volkswagen e-Golf 705/2015–12/2020Nej
Volkswagen e-Up08/2023–11/2023Nej
Volkswagen Golf 701/2015–02/2017Nej
Volkswagen Golf 7 facelift (inkl Sportscombi & GTE)09/2016–07/2020Nej
Volkswagen Golf 7 GTE05/2014–06/2015Nej
Volkswagen Golf generation 8 (inkl Sportscombi)07/2019–04/2024Kräver uppdatering
Volkswagen Golf generation 8 facelift04/2024–Ja
Volkswagen Golf Sportsvan05/2015–11/2017Nej
Volkswagen Golf Sportsvan facelift10/2017–08/2020Nej
Volkswagen ID.311/2019–06/2024Kräver uppdatering
Volkswagen ID.307/2024–Ja
Volkswagen ID.405/2020–10/2023Kräver uppdatering
Volkswagen ID.411/2023–Ja
Volkswagen ID.511/2019–06/2024Kräver uppdatering
Volkswagen ID.507/2024–Ja
Volkswagen ID.7 (inkl Tourer)06/2023–Ja
Volkswagen Passat B808/2014–07/2019Nej
Volkswagen Passat B8 facelift07/2019–11/2023Kräver uppdatering
Volkswagen Passat B912/2023–Ja
Volkswagen Polo05/2015–05/2020Nej
Volkswagen Polo07/2020–03/2024Kräver uppdatering
Volkswagen Polo04/2024–Ja
Volkswagen T-Cross12/2018–06/2020Nej
Volkswagen T-Cross07/2020–12/2023Kräver uppdatering
Volkswagen T-Cross01/2024–Ja
Volkswagen T-Roc08/2017–08/2020Nej
Volkswagen T-Roc07/2020–02/2024Kräver uppdatering
Volkswagen T-Roc04/2024–Ja
Volkswagen T-Roc Cabriolet12/2019–03/2024Kräver uppdatering
Volkswagen T-Roc Cabriolet04/2024–Ja
Volkswagen Taigo09/2021–03/2024Kräver uppdatering
Volkswagen Taigo04/2024–Ja
Volkswagen Tiguan11/2023–Ja
Volkswagen Tiguan (inkl Allspace)01/2016–07/2020Nej
Volkswagen Tiguan (inkl Allspace)07/2020–04/2024Kräver uppdatering
Volkswagen Tiguan Allspace04/2024–11/2024Ja
Volkswagen Touareg11/2017–06/2020Nej
Volkswagen Touareg07/2020–08/2023Kräver uppdatering
Volkswagen Touareg08/2023–Kräver uppdatering
Volkswagen Touran05/2015–06/2020Nej
Volkswagen Touran07/2020–03/2024Kräver uppdatering
Volkswagen Touran03/2024–Ja
Källa: VolkswagenSkodaCupra och Seat

Så påverkas olika apparater och elektronik av nedsläckningen

Det är inte bara bilar som påverkas att nedsläckningen av nätet När 2G- och 3G-näten stängs ner kommer all utrustning som är beroende av dessa nät att sluta fungera. Det gäller äldre mobiltelefoner, larm, robotgräsklippare, kortterminaler och en del andra elektroniska apparater. Många saker kan behöva ersättas med nya eller uppgraderas eller uppdateras så att de stödjer 4G eller 5G. Nu är det hög tid att se över dina prylar. 

Exempel på utrustning som påverkas

  • Äldre mobiltelefoner: Telefoner som enbart har 2G- eller 3G-stöd, och även vissa äldre modeller som saknar “voice over LTE” (VoLTE) för samtal över 4G, kan sluta fungera för röstsamtal eller totalt.
  • Säkerhet och larm: Hemlarm, trygghetslarm, brandlarm, och övervakningskameror som kommunicerar via 2G/3G kommer att sluta skicka signaler.
  • Fordon: Nödsamtalstjänster som eCall, fjärrstyrning, appar, navigation och uppdateringar i uppkopplade bilar kan sluta fungera.
  • Smarta hem och hushållsapparater: Robothgräsklippare, fjärrstyrda värmepumpar, uppkopplade elmätare och andra smarta enheter med SIM-kort som bara stöder de äldre näten kommer inte längre att fungera.
  • Företagstjänster: Kortterminaler och annan utrustning som används i företag kan sluta fungera. 

Det här ska du göra

  • Ta reda på vilken teknik dina uppkopplade enheter i hemmet använder. 
  • Uppgradera eller byt ut utrustning som inte har stöd för 4G eller 5G.
  • Om du är osäker på om din utrustning påverkas, kontakta leverantören eller operatören. 

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt