Stockholm kan kan bli ett eget elprisområde, enligt ett förslag från Svenska Kraftnät och EU.
Nu rasar Stockholms Handelskammare och varnar för att det kan kosta 2500 kronor att ladda en elbil.
– Ett eget elprisområde skulle inte ge ökad elproduktion utan bara chockhöja elpriset för 2,4 miljoner stockholmare, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.
Ett nytt förslag från EU:s byrå för samarbete mellan energitillsynsmyndigheter (ACER)vill göra Stockholm till ett eget elprisområde, enligt rekommendation från Svenska Kraftnät.
Om Stockholm blir ett eget elprisområde kommer huvudstaden få dubbelt så höga elpriser som övriga Mälardalen, enligt en granskning från Sweco som Stockholms Handelskammare låtit göra. Det kan ge timpriser på upp till 30 kronor per kilowattimme – före skatt. Det gör att en 15 minuter lång dusch kan kosta 200 kronor och laddningen av en elbil 2500 kronor när det är som dyrast, för den som har rörligt timpris.
– Stockholms begränsade elnätskapacitet och elproduktion gör länet mycket sårbart för efterfrågetoppar under en kall vinterdag. Då skulle elnätet inte klara av att leverera och priserna skulle raka i höjden, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.
Stockholms Handelskammare vill stoppa förslaget, då elpriset för en stockholmare skulle bli dubbel så högt som i till exempel Örebro eller Norrköping.
–Att lägga Stockholm i ett eget elprisområde skulle klämma åt hushållen och strypa huvudstadsregionens konkurrenskraft. Staten kan inte straffa stockholmarna för att man fört en energipolitik som inte kan förse landets huvudstad med grundläggande infrastruktur. Ett eget elprisområde skulle inte ge ökad elproduktion utan bara chockhöja elpriset för 2,4 miljoner stockholmare, säger Carl Bergkvist.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter