Polestar siktar mot stjärnorna med sin nya modell Polestar 3. Bara ett fåtal svenska bilköpare kommer att ha råd med modellen som ska konkurrera med Porsche Cayenne.
Med utrustning kostar Polestars nyhet 1,2 miljoner kronor. Privatleasing börjar på 14700 kronor i månaden med vinterdäck.
Samtidigt som Thomas Ingenlath visade den nya modellen sänkte börsen aktien med sex procent.
Den största överraskningen när Polestar 3 presenterades på onsdagen i Köpenhamn var prislappen. Nästan en miljon för den billigaste modellen var betydligt dyrare än vad de flesta bilköpare hade hoppats på.
Visserligen är prislappen lägre än för konkurrenterna Mercedes EQS SUV och BMW iX50, men summan får ändå många att hicka till. Polestar säger att de siktar in sig på Porsche Cayenne, en bil som kostar från 1030 000 kronor i laddhybridutförande.
För den som funderar på att privatleasa bilen är det bara att lägga undan mellan 14700 kronor och 18234 kronor i månaden, ovanpå de nya boräntorna och elräkningen. Enligt Polestar kostar ett billån 29 147 kronor i månaden, men de har glömt att lägga in restvärde i sin kalkylator, så fullt så dyrt är inte billånet. Här kan du bygga och se hur mycket din egen Polestar 3 kommer att kosta.
Polestar siktar mot stjärnorna, och Polestar 3 verkar faktiskt vara något extra, för den som gillar den speciella stilen. Den har nästan lika lång räckvidd som klassledande Mercedes och teknik som ligger i den absoluta framkanten.
Men frågan är om varumärket redan nu räcker för att konkurrera med Porsche, BMW och Mercedes? Det är en enorm chansning och ett högt spel av ett nystartat bilmärke. Risken är att köparna är för få för att nå Polestars aggressiva volymmål.
Börsen var i alla fall inte särskilt imponerad, de skickade ner Polestars aktie med sex procent samtidigt som bilen visades. Strax före New York-börsens stängning noterades ett nytt all-time-low på 5,06 dollar.
Redan nästa år är det tänkt att Polestar ska sälja över 100 000 bilar, mer än en fördubbling mot vad de kommer att klara i år. Och då börjar ändå inte Polestar 3 säljas förrän i slutet av året, det kommer att bli minst sagt tufft att det klara det målet.
Risken är att Polestar åker på en riktig stjärnsmäll med sin högtflygande prisstrategi i kristider. År 2025 ska 290 000 bilar säljas enligt affärsplanen. Trots att Polestar 3 verkar vara en väldigt bra bil kommer det bli extremt tufft att nå dit.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter