13 bilmärken stäms – för osäkra nycklar

13 stora biltillverkare riskerar att få betala över 100 miljoner kronor i skadestånd och kan tvingas återkalla nyckelsystem. Bland annat berörs Volvo, Volkswagen och Kia. Enligt stämningen har tillverkarna ignorerat säkerhetsrisker.

Högsta domstolen i Quebec i Kanada har gett klartacken till en grupptalan mot flera biljättar. Det är en grupptalan som kan få eko långt utanför Kanadas gränser. Stämningen gäller bilar med så kallade keyless-system, där bilen låses upp och startas utan att man rör vid nyckeln. Tekniken är bekväm men enligt stämningen har tillverkarna ignorerat säkerhetsrisker som gör det enkelt för tjuvar att kapa nyckelsignalen och stjäla bilen på några sekunder.

Bilmärkena som omfattas är Audi, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, flera märken från Stellantis, Subaru, Toyota, Volkswagen och Volvo. Stämningen gäller bilstölder som skett från och med 2 maj 2021. Varje drabbad bilägare kräver 1 500 kanadensiska dollar i ersättning, motsvarande cirka 10 530 kronor. Säkerhetsbristerna handlar framför allt om relä-attacker, där tjuvar förstärker signalen från nyckeln för att lura bilen att tro att ägaren är i närheten.

Så här kan en relä-attack gå till där man snor signalerna från nyckeln trots att den är i hemmet.

Därtill krävs samma belopp för varje bil som sålts eller leasats under perioden, vilket innebär att det totala beloppet kan bli långt över 100 miljoner kronor. En del av pengarna föreslås gå till en konsumentorganisation som arbetar för bilägares rättigheter.

En av de drabbade är André Lacroix, som fick sin Toyota Highlander från 2018 stulen utanför sin dotters hus. Han är huvudperson i stämningen och företräder över 10 000 bilägare i Quebec.
– Instruktionsboken innehåller inte någon som helst varning om säkerheten kring de smarta nycklar som hör till fordonet, står det i stämningen enligt CBC Montreal.

Domstolen konstaterar att flera tillverkare fortsatt använda nyckellösa system utan att varna kunder trots att de känt till problemen. Om stämningen går igenom kan tillverkarna också tvingas återkalla systemet och införa säkrare teknik. Hur det skulle gå till i praktiken är ännu oklart. Bilföretagen har 30 dagar på sig att överklaga beslutet.

I Sverige har flera liknande stölder rapporterats och ett av de vanligaste skydden kallas folieknepet. Det går ut på att linda in bilnyckeln i vanlig aluminiumfolie för att blockera signalen. Enligt Fredrik Lindstedt, utredare på Larmtjänst, fungerar det faktiskt i många fall:
– Ja absolut, det funkar alldeles utmärkt beroende på vad för bil du har. Förutsättningen är att bilen har Keyless Open- eller Keyless-go, säger han.

Men han påpekar att folie inte är det smidigaste i längden. Färdiga Faraday-produkter som skyddspåsar eller lådor är ett bättre alternativ. Ännu viktigare menar han är att göra det svårt för tjuven.
– Det bästa sättet att skydda bilen är att ha den i garage. Har man inte det får man jobba med belysning, placering och tillgänglighet. Och har man en stöldbegärlig bil bör man absolut överväga att sätta in en egen spårsändare, säger han.

Folieknepet fungerar faktiskt. Att linda in bilnyckeln i folie när man inte använder den är ett smart husmorsknep.

En extra spårsändare utöver bilens fabriksmonterade system är svårare för tjuven att hitta och ökar chansen att få tillbaka bilen.
– Jag säger inte att det alltid fungerar, men det ger betydligt bättre förutsättningar. De fabriksmonterade systemen vet tjuvarna exakt hur de ska slå ut. Det vet de inte om ditt egna, säger Fredrik Lindstedt.

Grupptalan i Kanada kan alltså bli en väckarklocka. Inte bara för bilindustrin, utan även för bilägare över hela världen. Keyless-system kan vara en bekvämlighet. Men också en öppen dörr för nästa tjuv.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt