Tusentals Volvoägare strandsatta efter laddningsförbud på brandfarliga bilar. Nu börjar tålamodet tryta.
– Vi fick ett brev att man inte får ladda bilarna, nu har vi kört på bensin snart i ett år, säger Leif Gabrielsson från Järfälla.
Leif och hans fru köpte en Volvo V60 laddhybrid 2024. Bilen är från 2021 och de såg fram emot att köra miljövänligt och ekonomiskt under en lång tid.
– Vi kör mest runt här hemma och ibland in till stan. Då räcker det med en laddning. Vi har installerat solceller och har tänkt köra både billigt och miljövänligt.
Leif och hans fru var mycket nöjda med sin Volvo. De har ägt flera stycken tidigare. Med åren är det lätt att man blir lite av en vanemänniska. Inte heller har de haft några bekymmer. Inte förrän nu.
– Vi fick ett brev från Volvo att vi inte skulle ladda bilen. Enligt brevet var det brandfarligt och vi skulle så snart som möjligt uppsöka en verkstad för att åtgärda problemet.

Volvo bekräftar Leif Gabrielssons berättelse. När nyheten om återkallelsen av 8000 laddhybrider briserade påstod de att reparationen skulle göras ”utan dröjsmål”.
– Det stämmer att det gjorts en återkallelse gällande cellmoduler till batteriet i vissa laddhybrider och att rekommendationen har varit att inte ladda bilen innan detta åtgärdats, säger Magnus Holst, presschef på Volvo i Sverige.
Leif åkte raka vägen till Volvoverkstaden. Där förstod man vad bekymret låg.
– På Volvoverkstaden märkte de att två eller tre batterimoduler var trasiga och behövde bytas. Sedan fick vi en tid i maj. När det närmade sig hörde Volvo av sig och sa att man inte fått delarna ännu.
Reparationen skjuts upp
Bilen skulle repareras i maj. När det närmade sig reparationen ringde Volvo. Man hade inga delar och kunde därför inte laga deras V60.
– Därefter har vi fått två nya tider och alla gångerna har Volvo hört av sig för att skjuta fram detta.
Leif går i väntans tider. Hans Volvo går bara på bensin. Då och då ringer han till Volvo för att fråga om läget.
– Nu har delarna varit restade i sju månader. Jag tycker att det låter märkligt. Om man beställer delar från Kina ska det tillverkas och sedan skickas på sex månader, vi förstår inte varför man behöver vänta så länge.
Han har aldrig varit med om något liknande. Leif och 8000 andra svenskar kan inte använda sina laddhybrider som det är tänkt. Då börjar tålamodet tryta.
– Nu funderar jag på om det går att reklamera vår Volvo. Vi snackade med handlaren och han menar väl och kan inte göra något. Det här problemet sitter högre upp.
Drabbade söker kontakt
Många drabbade möts på nätet. Man söker efter andra att prata av sig med. Folk har lagt ut stora pengar på sina bilar.
– Vi har pratat med andra drabbade på nätet. Min fru hittade många fler som råkat ut för samma bekymmer.
Leif Gabrielsson har börjat tröttna.
– Hela tiden är det samma svar. De beklagar och det finns inga delar. Nu har vi väntat i över sju månader och undrar hur lång tid det kommer att ta. Det här var vår femte Volvo. Nu undrar vi om det blir några fler.
Volvo påstår att det nu är möjligt att reparera de drabbade bilarna. Men det har inte bilägarna fått höra.
– De cellmoduler som behövs finns nu tillgängliga och det ska vara möjligt att få dem utbytta så att man kan ladda som vanligt igen, säger Magnus Holst.
Verkstäderna ovetandes
Det verkar inte som Volvoverkstäderna är medvetna om problemet. Vi ringer till en av de största. På Bilia har man inte hört talas om bekymren med V60.
– Jag känner inte till det här och hänvisar till Volvo, säger Anders Rydheimer, kommunikationschef hos Bilia.
Hos Rejmes känner man till problemen med Volvos laddhybrider. Men de kan inte göra något.
– Jag har hört om de här problemen. Vi skickar dem vidare till Örebro där det finns specialverktyg, men jag har inte hört någon lösning på V60, säger Viktor Börjesson, verkstadschef på Rejmes i Hallsberg.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















