Därför är detta olagligt – så höga är böterna

Det händer varje dag på svenska motorvägar. Många vet inte att det är ett lagbrott och ger böter. Ännu värre kan det bli för den som försöker ta saken i egna händer och passera lagbrytarna.

Mittfilskörning är ett stort och återkommande problem på svenska motorvägar. I ett fall i Södertälje gick det så långt att en man åtalades. Han misstänktes för att ha kört i mittfilen trots att högerfilen varit helt fri och hastighetsgränsen 100 km/h. Mannen körde i 70 km/h och följdes av polisen i flera minuter.
– Han ligger i vänsterfilen och kör långsamt och då kan det uppstå trafikfarliga situationer, sa kammaråklagaren Håkan Andersson till SVT Nyheter då.

Reglerna är tydliga. Om du inte aktivt kör om ett annat fordon ska du hålla dig längst till höger. Trafikexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg förklarar:
– Enligt trafikförordningens sjunde paragraf ska man alltid lägga sig längst till höger om man inte ska svänga. Vänsterfilen är avsedd för omkörning och utryckningsfordon, och efter en omkörning ska man återvända till högerfilen.

Det spelar ingen roll om vägen är tom. Om du inte aktivt kör om ett fordon ska du hålla dig i högerfilen.

Många bilister tycker att det känns bekvämt att ligga i mittfilen när trafiken är gles, men beteendet leder ofta till irritation och kan försvåra för utryckningsfordon att komma fram snabbt. Under semestertider, när trafikmängden ökar, blir problemet ännu tydligare.
– När det är semestrar och mycket trafik på E4 och E18, då blir folk tydligt irriterade om man inte lägger sig till höger, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Det finns dock ett undantag på vägar där hastighetsbegränsningen är 70 kilometer i timmen eller lägre. Då behöver man inte flytta sig till höger, för att undvika onödiga och riskfyllda filbyten i låga hastigheter.
Om polisen upptäcker mittfilskörning riskerar du böter.

Men jämfört med andra trafikförseelser är straffet relativt lågt.
– Tyvärr är böterna för omkörning på insidan högre, 1000 kronor, medan mittfilskörning bara ger 500 kronor, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Trots de enkla reglerna och påtagliga riskerna är det alltså miljontals bilister som dagligen bryter mot motorvägslagen utan att tänka på konsekvenserna. Håll till höger om du inte aktivt kör om. Det är en enkel regel som kan göra stor skillnad i sommartrafiken. Och tänk på att det kan stå dig dyrt om du vill köra om en mittfilskörare på högersida. Du kan få böter på 1000 kronor.
Foto stora bilden: Polisen

Fakta: Det här gäller om körfält

– På vägar med hastighetsgräns över 70 km/h ska du hålla dig i högra körfältet, om det är möjligt.
– Det är inte tillåtet att ligga kvar i mitten- eller vänsterfil utan giltig anledning, till exempel om du kör om, ska svänga eller om det är tät trafik.
– På vägar med högst 70 km/h får du välja det körfält som är mest lämpligt för färden.
– I tät stadstrafik kan det ofta vara lämpligt att köra i vänster körfält, så att bussar och korsande trafik lättare kommer ut.
– Att bryta mot reglerna kan ge böter:
– 500 kr för att ligga kvar i mittfilen utan giltig anledning.
– 1 000 kr för att köra om på höger sida på väg med hastighetsgräns över 70 km/h.

Reglerna finns i Trafikförordningen kapitel 3.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt