10 hetaste bilarna 2024 – kommer rusa i värde

Fynda en underbar klassiker – och se den gå upp i värde. Köper du rätt bil är det fullt möjligt. Här är 10 bilar som kommer att öka kraftigt i värde närmaste året, enligt Hagerty Bull Market List. 

Klassiska bilar har ökat kraftigt i värde det senaste decenniet, och många har fått se priset på sina ägda klassiker öka rejält. Det senaste året har dock varit ett undantag, där marknaden gått ner lite grann. Men det går fortfarande att hitta samlarbilar som kommer att ge dig klirr i kassan, enligt försäkringsbolaget Hagerty

Varje år listar de 10 bilar som kommer öka mest i värde det kommande året. De baserar sina listor från värderingar som görs när bilarna försäkras hos Hagerty.  Förra året stod till exempel Saab 900 Turbo och Hummer H1 på listan. I år finns en ännu mer brokig skara bilar på listan. Men här är de 10 hetaste modellerna du ska välja om du vill köpa en klassisk bil med stor chans till värdestegring.

Lamborghini Countach 25th Anniversary 1989

Få andra bilmodeller satte större avtryck i 1980-talets populärkultur än Lamborghini Countach. Bilen syntes i Cannonball Run och Miami Vice och som affisch på miljontals pojkrum. Enligt vissa är den allra bästa modellen Countach 25th Anniversary som lanserades 1988 för att fira Lamborghinis 25-årsjubileum. Bilen har en V12-motor på 5,2-liter med 48 ventiler och 455 hästkrafter. Karossen är förädlad (?) av ingen mindre än Horacio Pagani. Många var tidigare tveksamma till den utvecklade Countach-designen, men idag vinner modellen allt större gillande. Ett exemplar kan kosta mellan 3,5 och 8 miljoner kronor, men Hagerty bedömer att värdet snart blir ännu högre. 

1946–50 Chrysler Town & Country

Chryslers udda cabriolet är en säregen bil med trädörrar. Från början hade bilen askram, men ganska snabbt blev träet endast en dekoration på plåten. Modellen är extremt svår att hitta i Sverige, men i USA finns en hel del bilar med den raka åttan bevarade. För ett fint exemplar får du betala 1,5 miljoner kronor, ett renoveringsobjekt kan kosta 290 000 kronor. Hagerty rekommenderar bra exemplar, eftersom träkarosser är extremt dyra att renovera. 

2008–13 BMW M3

BMW:s M-modeller sjunker först till en viss nivå i pris, för att sedan få en värdestegring mot himlen. Kanske har BMW M3 av E90-generation nått ditt, för Hagerty spår stor värdeökning det närmaste året. Bilen har en härlig V8-motor med ett gasreglage för varje cylinder, något som beskrivs som den moderna motsvarigheten på Weber-förgasare. Kanske är detta också den mest lyckade designen under Chris Bangle-eran? Priserna börjar idag så lågt som 400 000 kronor i Sverige, men en fin lågmilad M3 kan kosta betydligt mer än så. 

1997–99 Mitsubishi Pajero Evolution

Pajero EVO är en JDM-modell som hyllar Mitsubishis segrar i Paris-Dakarrallyt. I Sverige är bilen nästan lika ovanlig som enhörningar, men det är fullt möjligt att importera ett exemplar från Japan. Det byggdes inte mer än 2500 exemplar på den korta tvådörrarskarossen.  Under huven finns en JDM-version av Mitsubishis V6:a på 3,5-liter som lämnar 276 hästkrafter. Toppexemplar av modellen kan kosta 700 000 kronor, men det går att hitta hårt brukade bilar från 180 000 kronor. 

2011–16 Ferrari FF

Detta är föregångaren till SUV:en Ferrari Purosangue. Ferrari FF är fyrsitsig Ferrari med fyrhjulsdrift och automatlåda. Egentligen allt en SUV har att erbjuda, minus den höga karossen. Enligt Hagerty är den yngre generationen nu som tokiga efter Ferrari FF och modellen ökar snabbt i värde. Under huven finns en under V12-motor utan turbo som ger 651 hästkrafter, och ändå kan du ta bilen till ICA för att handla mat. Bilen kan fortfarande köpas för långt under två miljoner kronor, något som snart är ett minne blott om vi ska tro Hagerty. 

2000–05 Jaguar XKR

XKR är en av de bästa blandningarna av engelsk tradition och modern motorkraft som någonsin tillverkats av Jaguar. Kompressorversionen av XK8 erbjuder massor av kraft för lite pengar, men snart kan bilen nå sitt rätta värde. Bilen har en V8-motor med kompressor på 370 hästkrafter som gör den till rena missilen. Ett toppenfint exemplar kan kosta så lite som 300 000 kronor, medan ett renoveringsobjekt kan kosta 100 000 kronor. Skynda fynda!

1965–70 Chevrolet Impala SS

Få saker är tuffare och mer amerikanska än muskelbilen Chevrolet Impala SS från 1960-talets sista hälft. Med V8 på 6,7 liter är bilen ett riktigt kraftpaket som kan ge upp till 390 hästkrafter. Motorn har ett fantastiskt sound genom de tjocka ändrören. Väghållningen är kanske inte den allra bästa, men bilen är underbar att köra på raka vägar.  Priserna i USA startar på 150 000 kronor för ett renoveringsobjekt, medan en bil i toppskick kan kosta 450 000 kronor. 

1981–86 Jeep CJ-8 Scrambler

Jeep CJ-8 Scrambler är en öppen pickup-version av Jeep med något längre axelavstånd. Modellen byggdes i knappt 30 000 exemplar och är ovanlig idag. En av ägarna var Ronald Reagan som fick ett exemplar i present av frun Nancy. Idag börjar många uppskatta det tuffa utseendet och priset ligger på 170 000 till 550 000 kronor beroende på skick. Ska vi tro Hagerty kommer priset att öka ännu mer. 

1964–66 Ford Thunderbird

Vissa äldre klassiker har börjat tappa i värde, eftersom den yngre generationen inte är så intresserad. Men Ford Thunderbird från 1960-talets mitt är motsatsen till det. Bilen har blivit trendig bland den yngre generationen. Kanske vill de återuppleva tiderna från när vi landade på månen, eller så är det bilens ikonstatus efter filmen Thelma & Louise som lockar. Att vissa exemplar har en sjuliters V8 gör naturligtvis inte saken sämre. Beroende på skick och utrustning kan ett exemplar i USA gå för mellan 180 000 och 600 000 kronor enligt Hagerty. 

1997–02 Plymouth Prowler

Plymouth Prowler ser mest ut som en hotrod eller konceptbil som rymt, och togs fram för att blåsa nytt liv i det slumrande bilmärket. Bilen fick enorm uppmärksamhet, så operationen lyckades, men patienten dog i alla fall. Idag beskrivs den som en av de mest bisarra produktionsbilarna någonsin från en så stor bilkoncern som Chrysler.  Någon V8 fick inte plats under huven, så vi har hålla till god med en V6:a på 214 hästkrafter. Idag är bilen billigare i Sverige än i USA, och det går att hitta toppfina exemplar under 400 000 kronor. Ska vi tro Hagerty är det ett fynd. 
KÄLLA: HAGERTY
LÄS MER: