Börsen rasade och bostadspriserna föll kraftigt. Men klassiska bilar var en säker placering. Här är de 10 dyraste bilarna som såldes under 2022 – ettan på listan slog alla tiders rekord.
Den som har satsat på klassiska bilar blev en vinnare under 2022. Nästan alla andra tillgångsslag föll, den som placerat i aktier och fastigheter har fått se sina tillgångar krympa ihop kraftigt. På bilauktionerna fortsatte priserna att vara höga och flera rekord har slagits.
Allra störst värdeökning i procent har youngtimers haft, moderna klassiker från 1980- och 1980-talet. De som växte upp under dessa decennier börjar få gott om pengar och många vill återuppleva de finaste bilarna från sin ungdom och då rusar moderna klassiker i världe.
Men allra dyrast är ikoniska modeller från Mercedes-Benz, Ferrari och Bugatti. Under året slogs ett otroligt rekord då den allra dyraste bilen genom tiderna bytte ägare.
Här är de 10 dyraste bilarna som såldes under året.
Plats 10: 1954 Ferrari 375 America Vignale Cabriolet – 80 miljoner kronor
En extremt sällsynt Ferrarimodell, bara ett enda exemplar av cabrioletmodellen finns kvar. Bilen har en 4,5-liters V12-motor som ger 295 hästkrafter, en av Ferraris allra kraftfullaste motorer från 1950-talet.
Plats 9: 1957 Ferrari 500 TRC Spider – 82 miljoner kronor
Den här Ferrarin har ovanligt nog bara en fyrcylindrig motor, men den blev inte billigare för det. Endast 19 bilar byggdes av Ferrari 500 TRC Spider. Just det här exemplaret deltog i Le Mans 24 timmars 1957 och vann 12 segrar i olika lopp under 1958 och 1959. Bilen har matching numbers.
Plats 8: 1924 Hispano-Suiza H6C “Tulipwood” Torpedo – 97 miljoner kronor
Denna Hispano-Suiza är byggd med ett karosseri i trä och är en av tillverkarens mest berömda modeller. H6C hade en kraftfull rak sexa på 8,0-liter som producerade cirka 195 hk. Hispano-Suiza blev kända för sina kraftfulla och stora bilar och senare flygmotorer, och för sina lyxiga bilar, en dåtida konkurrent till Rolls-Royce.
Plats 7: 1960 Ferrari 250 GT SWB Competizione – 98 miljoner kronor
Ferraris var 250 GT SWB Competizione är en av de vackraste modellerna någonsin från Ferrari, och det vill inte säga lite. Modellen fick stor uppmärksamhet när den lanserades 1959 på Paris Motor Show. Under huven finns en treliters V12-motor som ger 271 hk och 7 000 rpm.
Plats 6: 1937 Mercedes-Benz 540 K Spezial – 104 miljoner kronor
Mercedes ikoniska kompressormodeller gjorde debut på Paris Motor Show 1936 och var flaggskeppsmodellen under åren före kriget. Det var världens snabbaste produktionsbil under några år tack vare den åttacylindriga motorn som var överladdad med kompressor. Bara tre kvarvarande bilar finns av denna Spezial-modell, den har gått mindre än 2000 mil på alla år.
Plats 5: 1937 Bugatti Type 57SC Atalante – 108 miljoner kronor
Om du tycker att nya Bugatti är dyra är det ingenting mot de dyraste klassiska modellerna. Denna Type 57SC designades av Jean Bugatti som en tvåsitsig sporcoupé och är en av märkets mest sällsynta modeller. Det var en av världens snabbaste bilar på 30-talet och konkurrerade med Talbot Lago T150 C SS och Mercedes-Benz 540 K Spezial.
Plats 4: 1937 Talbot-Lago T150-C-SS Goutte d’Eau – 141 miljoner kronor
Talbot-Lago T150 C SS har kallats bilarnas Mona Lisa och anses av många vara världens vackraste bil och något av en rullande skulptur. Designen blev trendsättande och många franska biltillverkare försökte kopiera delar av den. Denna Goutte d’Eau har en unik originalkaross som fick den att gå för över 140 miljoner kronor.
Plats 3: 2003 Ferrari 2003-GA F1 – 156 miljoner kronor
Denna enda moderna bilen på årets lista är Michael Schumachers fragångsrika bil från 2003. Det är den dyraste F1-bil som någonsin sålts. Men så är det också bilen som hjälpte Schumi att vinna hans sjätte F1-titel. Just den här bilen tog hem hela fem Grand Prix under 2003.
Plats 2: 1955 Ferrari 410 Sport Spider – 239 miljoner kronor
Ferrarin kördes av legendariske Carroll Shelby i många tävlingar vilket gav honom fler segrar än i någon annan bil. Det gjorde att Carroll Shelby skrev på bensintanken: “Mr. Ferrari sa till mig att detta var den bästa Ferrari han någonsin kommer att bygga.” Ändå har det berättats att han racade bilen med ett nitroglycerinpiller under tungan. Bilen kördes även av svenske Joakim Bonnier, Juan Manuel Fangio, Richie Ginther, Masten Gregory och Phil Hill.
Plats 1: 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé – 1500 miljoner kronor
Ett historiskt rekord slogs under 2022 då denna Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé blev den dyraste bilen som någonsin sålts i världen, den gick för över 1,5 miljarder kronor. Auktionen för endast inbjudna budgivare ägde rum den 5 maj på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart, Tyskland, uppger RM Sotheby’s. Efter en galen auktion där buden höjdes med 100 miljoner kronor i taget . Det tidigare rekordet innehades av en Ferrari 250 GTO som sålts för 710 miljoner kronor. Mercedesen är uppkallad efter sin skapare Rudolf Uhlenhaut. Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé var 1955 snabbaste bilen i världen, med en toppfart på 290 km/h. Bilen har en rak åttacylindrig motor på 310 hästkrafter.
Bilen såldes av Mercedes-Benz som ska använda pengarna till stipendium för framtidens bilingenjörer, något som svenske vd:n Ola Källenius stolt förkunnade.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter