Bilägare har redan börjat förlora uppkopplingen med nedsläckta 2G- och 3G-nät. Många Volkswagen-ägare släcks ner från nätuppkoppling redan i år.
– Det stämmer att Telia har förlängt 2G ytterligare ett år, men Volkswagen har inte avtal med Telia för uppkopplade tjänster, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige till Vi Bilägare.
Nedsläckningen av de gamla 2G- och 3G-näten har redan börjat. En av konsekvenserna blir att hundratusentals svenska bilar blir av med uppkopplingen. Bland annat så tappar bilarna vissa bekvämlighetsfunktioner.
Men de förlorar också kontakten med eCall som är ett larmsystem som kontaktar SOS vid en olycka. Sedan 2018 är detta standard i EU. När man kommer till kontrollbesiktningen måste de fungera för att man ska bli godkänd.

Telenor och Tele2 har redan börjat nedsläckningen. Men Telia har bestämt sig för att skjuta upp den till 2027. Trots det försvinner uppkopplingen på flera modeller hos Volkswagen redan i år. Passat, Sharan och Touareg uppges vara drabbade.
– Vi kan inte längre erbjuda dig en förlängning av det önskade servicepaketet eftersom vi inte kan säkerställa dess drift under avtalsperioden, skriver Volkswagen till ägarna.
Volkswagen skriver till sina kunder att det inte går att förnya abonnemanget. Inte heller kan man flytta över det till Telia som fortsätter fram till 2027
– Vi beklagar detta djupt, men som fordonstillverkare har vi inget inflytande över de beslut som tas av mobilnätsoperatörer, skriver Volkswagen till sina kunder.
Volkswagen har inga planer på att teckna något avtal med Telia. Man beklagar alla som drabbas, men hävdar ändå att detta är ett beslut som står utanför deras makt och möjlighet att påverka.
– Det är inte vi i Sverige som har avtal med mobiloperatörerna. Det sker på europeisk nivå. Och som bekant är nedsläckningstakten olika mellan olika länder, beroende på vad mobiloperatörerna bestämt sig för att göra, säger Marcus Thomasfolk till Vi Bilägare.
Sverige blir det första landet som släcker ner 2G- och 3G-nätet. De flesta andra EU-länderna väntar till 2029. Även Norge, som tidigare beslutat om nedsläckning redan i år, har börjat utreda en förlängning.
– Vi har varit i kontakt med politikerna om detta, men det skulle krävas att man upphandlar tjänsten från företagen och det är inte rimligt, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Mobility Sweden.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.