Nu finns chansen att fynda en riktig Volvoklassiker – Volvo Turbon från 1983 är “i drömskick” och har haft en enda ägare i 30 år.
Bilen är trimmad till hela 170 hk med Volvos egen intercooler.
– Det är sådana här bilar man ska köpa. I stort sett orörda originalbilar som bara har fått ett löpande underhåll, säger värderingsmannen Johan Åhlander på Bilwebauctions.
Volvo 240 Turbo fyller 40 år nu i höst – och vad kan passa bättre än att fira med att köpa ett eget exemplar? Nu finns chansen att ropa hem en ovanligt fin originalbil på auktion.
Det handlar om en riktigt välvårdad Volvo 240 Turbo från 1983 i en blåmetallic nyans. Bilen har ägts av en enda ägare ända sedan 1990. När mannen köpte bilen satte han på en överdragsklädsel från Volvo R-sport och lackade om bilen eftersom tidigare ägare kört på grusväg.
Dessutom fick bilen Volvos egen intercooler som höjde effekten från 155 hk till 170 hk. Dessutom har bilen fått en vassare kamaxel och nya ventilstyrningar, samt ett 2,5 tums avgasrör. Chassit är uppstyvat med Volvo Original Holding Kit. Effekten lär alltså vara betydligt större än 170 hk. Under alla 37 år sedan bilen lämnade Torslandaverken har den inte gått mer än 15 000 mil. Enligt besiktningsmannen är skicket genomgående mycket bra, men några mindre repor i lacken finns.
– En mycket bra bil i ett drömskick, är helhetsomdömet. Det bedömda värdet ligger uppemot 230 000 kr.
Turboversionen var den dyraste prestandamodellen av Volvos familjebil 240. För ganska exakt 40 år sedan förvandlade Volvo Hisingstraktorn till en flygande tegelsten. Volvo 240 Turbo premiärvisades på hösten 1980 och lanserades som årsmodell 1981. Visst var Volvo några år efter Saab när Volvo Turbon kom, men bilen var ändå nyskapande på flera sätt och tidigt ute med turboteknik. Det var bland annat den första kombibilen i världen med turbomotor, och Volvo var mycket tidigt ute med att göra prestandabil av en stor familjefraktare. I dag, 40 år senare, går det inte att köpa en enda Volvomodell utan turbo, om du inte väntar in Volvos kommande elbil. Och nästan alla modeller har samma koncept med fyrcylindrig turbomotor.
Designmässigt var det egentligen inte så mycket som skiljde Turbon från en standardutrustad Volvo 240, men Volvos designers hade trollat med de små detaljerna. Svart dekor på lister, trösklar, stripes, grillen och andra plastdetaljer gjorde enorm skillnad för 240:ns framtoning. Interiört sett var växelspaksdamasken i skinn och innertaket svart. Dessutom gav de nya 15-tums aluminiumfälgarna som kallades Virgo bilen ett helt nytt utseende.
Motorn är förstås värd ett eget litet kapitel. Volvo hade producerat turbomotorer för sina lastbilar ända sedan 1954, men för personbilar var det helt nytt. Den kallades B21ET och lämnade för tiden hisnande 155 hk, 10 hk mer än Saab Turbo. Cylindervolymen var som namnet antyder på 2,1 liter och Volvo använde precis som Saab turboaggregat från Garrett.
Motorn kunde skicka i väg en Volvo 245 turbo till 100 km/h på under nio sekunder, vilket gjorde bilen till världens accelerationssnabbaste kombibil i början på 1980-talet.
I USA kallade Volvo bilen för ”The Turbo By Volvo” och jämförde med italienska superbilar. Ett djärvt drag för ett bilmärke som var vana att sälja sina bilar på säkerhet.
– Det finns en ny bil som motorjournalister kallar kul och spektakulär. Att trampa på gasen är som att koppla in en efterbrännkammare. Den kan blåsa en V8 rakt av vägen, sa Volvo i en djärv reklamfilm.
Innan Volvo 240 Turbo fick gå i produktion testades bilen av legendariske chefen Pehr G Gyllenhammar som fick ett eget knallrött exemplar. Svenska polisen fick också testa hur bilen höll ute i trafiken, till många fartsyndares förtret. Det visade sig att B21ET var en riktigt pålitlig motor som senare visade sig hålla för långt högre effekter än 155 hk.
En stor skillnad jämfört med Saab Turbo var att Volvos aggregat började ladda redan vid 1400 varv/ min vilket minimerade turbofördröjningen. Laddtrycket var begränsat till 0,72 bar.
Men motorn hade långt högre potential än så, och 1982 startades Volvo Turbo Cup med tävlingar i Volvo 240 Turbo.
Dessutom tillverkades en specialupplaga på 500 exemplar av Volvo 240 Turbo Evolution med en större turboladdare, ett modifierat motorstyrsystem och vatteninsprutning, en uppfinning patenterad av Volvo. Bilen var en riktig bomb med 330 hk och vann till mångas förvåning öppningsloppet för DTM 1984.
Till en början hade konkurrenter och publiken svårt att ta de kantiga Volvobilarna på allvar. Men ”de flygande tegelstenarna” skulle snart bevisa att de var konkurrenskraftiga – trots att man tävlade mot bilar med betydligt större motorer som BMW 635 Rover 3500 V8 och. Under ett magiskt år vann Volvo 240 Turbo både DTM- och ETC-mästerskapen.
Volvo 240 Turbo i tävlingsutförande hade racingpreparerade aluminiumtopplock samt smidda kolvar, vevstakar och vevaxel. Insprutningen var ett specialbyggt Bosch K-jetronic system och Garrett-turbon laddade upp mot 1,5 bar. 2.1-litersmotorn utvecklade 330 hk och gav bilen en toppfart på 260 km/h.
Senare kom en större fyrcylindrig turbomotor i Volvo 760 och 740, först med en effekt på 173 hk, och senare 182 hk. Volvo 240 Turbo slutade tillverkas 1985, när 740 Turbo lanserades.
I dag är Volvo 240 Turbo en hett eftertraktad samlarbil, och de få exemplar som blir till salu betingar astronomiska belopp, särskilt om det handlar om kombin 245 Turbo.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter