Xiaomi kuppar hem Nürburgring och döper om världsberömd kurva. För Porsche är det ett hårt slag.
– Xiaomi är ett starkt varumärke som vi är stolta att samarbeta med, säger Christian Stephani, vd för Nürburgring.
Den kinesiska telefontillverkaren Xiaomi kom med sin första elbilsmodell förra året. SU 7 har slagit försäljningsrekord på hemmaplan, även om bilen hamnat i blåsväder på slutet. Nu planerar man en offensiv i Europa och tänker tränga sig in här 2027.
– Vår huvudplan är att skapa en stark bas på den kinesiska marknaden och sedan expandera i övriga världen, säger företagets vd William Lu.
Det stora övertagandet har redan börjat. Xiaomi slår på stort och skriver ett jätteavtal med klassiska Nürburgring. Kineserna ska sponsra dem. I gengäld får de massiv reklam utmed banan. Från och med nu kommer Grand Prix-banans världsberömda s-kurva att heta “Xiaomikurvan”. Dessutom ska de tapetsera hela Nordschleife med reklam. Det här är en av de största reklamkampanjerna i Nürburgrings historia.
– Xiaomi har insett att Nürburgring, och Nordschleife i synnerhet, är precis rätt plats att främja ny teknik och innovationer, bland annat inom området elektrisk mobilitet, säger Christian Stephani.

Reklamskyltarna över kurvan är själva kronan på verket. Under tävlingarna ser alla åskådare vad som händer i den beryktade svängen. Det är banans mest tekniskt utmanande del och loppens absoluta spänningshöjdpunkt.
För anrika tyska sportbilstillverkaren Porsche måste det här vara ett hårt slag. De har prövat sina nya modeller på Nürburgring sedan länge. Nu tvingas de titta på Xiaomis reklam när de gör sina tester. Xiaomi har samtidigt inte gjort det hemligt att man tar upp kampen med dem om framtidens kunder. Med lägre priser och större motorer tror kineserna att man kan förpassa Porsche till historieböckerna.
Deras nya supermodell SU 7 Ultra har en motor på 1548 hästkrafter och kostar bara 770 000 kronor. Det är en bråkdel av vad Porsches Taycan Turbo GT kostar. Som dessutom har en mindre motor. Xiaomis SU 7 har rekordet för en fyradörrars bil på Nürburgring. Förra året klarade man den över två mil långa banan på sex minuter och 46 sekuneder.
Den uppstickande kinesiska elbilstillverkaren har också meddelat att man tänker använda sig av den tyska banan för testkörningar och utveckling av sina nya modeller.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.