Xiaomi säger att försäljningen av deras nya elbil SU7 är 3-5 gånger högre än väntat. Trots det tror analytikerna att mobiljätten kommer att förlora cirka 200 000 kronor per bil. Tesla-utmanaren är billigare än Model 3 men matchar Model S i räckvidd och kraft.
Xiaomis nya SU7 ser ut att övergå förväntningarna om vi ska tro företaget själva. Deras vd Lei Jun hävdade att elbilen sålt så mycket som 3-5 gånger över förväntan, och att leveranserna till förköpare ser ut att gå enligt planerna. Uppgifterna kommer ifrån en presskonferens ledd av vd:n själv via företagets egen Douyin-kanal och ska ha följts av cirka 34 miljoner människor.
Porsche-kopian, som den slentrianmässigt har refererats till, lanserades i slutet av mars i Kina, till det överkomliga priset på ungefär 325 000 kronor, cirka 40 000 kronor billigare än Teslas basmodell (Model 3). I samband med lanseringen gick man även ut med brasklappen att man förväntade sig förluster på den nya modellen.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/03/xiaomi_12-1024x576.webp)
Det har också rapporterats om olyckor och problem med mjukvaran, trots det kommer nu de första leveranserna av standardmodellen tidigare än väntat.
– När det kommer till mjukvaran kräver jag att den ses över minst en gång i månaden. Om det dyker upp problem kommer det att förbättras så fort som möjligt, berättade Lei Jun.
Trots lovorden från vd:n förutspår finansanalytiker från Citi, en förlust på närmare 200 000 kronor per bil och en nettoförlust på över 11 miljarder, rapporterar Reuters.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/02/elis_kalmer_author-jpg.webp)
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.