Xiaomi säger att försäljningen av deras nya elbil SU7 är 3-5 gånger högre än väntat. Trots det tror analytikerna att mobiljätten kommer att förlora cirka 200 000 kronor per bil. Tesla-utmanaren är billigare än Model 3 men matchar Model S i räckvidd och kraft.
Xiaomis nya SU7 ser ut att övergå förväntningarna om vi ska tro företaget själva. Deras vd Lei Jun hävdade att elbilen sålt så mycket som 3-5 gånger över förväntan, och att leveranserna till förköpare ser ut att gå enligt planerna. Uppgifterna kommer ifrån en presskonferens ledd av vd:n själv via företagets egen Douyin-kanal och ska ha följts av cirka 34 miljoner människor.
Porsche-kopian, som den slentrianmässigt har refererats till, lanserades i slutet av mars i Kina, till det överkomliga priset på ungefär 325 000 kronor, cirka 40 000 kronor billigare än Teslas basmodell (Model 3). I samband med lanseringen gick man även ut med brasklappen att man förväntade sig förluster på den nya modellen.
Det har också rapporterats om olyckor och problem med mjukvaran, trots det kommer nu de första leveranserna av standardmodellen tidigare än väntat.
– När det kommer till mjukvaran kräver jag att den ses över minst en gång i månaden. Om det dyker upp problem kommer det att förbättras så fort som möjligt, berättade Lei Jun.
Trots lovorden från vd:n förutspår finansanalytiker från Citi, en förlust på närmare 200 000 kronor per bil och en nettoförlust på över 11 miljarder, rapporterar Reuters.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.