WLTP mot CLTC och EPA – enorma skillnaden

Samma bil – men räckvidden varierar kraftigt beroende på testet. Vissa tester har dramatiskt stora skillnader. Och allt påverkar uppfattningen av bilens verkliga räckvidd.

Samma fordon med exakt samma drivlina och batteri kan ge grovt olika uppskattningar av räckvidden. Det beror på olika metoder för hur fordonet testas i olika världsdelar. I Europa används WLTP som mått, ett mått som i vissa fall möter kritik. WLTP är relativt nytt. De ersatte NEDC 2017 för nya modeller.

I USA används EPA som mått för att mäta bilens räckvidd. Där används strängare metoder än i Europa, och ger ofta en räckvidd som är mer korrekt. Testerna är mer omfattande och kostsamma. I Kina används måttet CLTC, som även det får utstå mycket kritik för att vara vilseledande. Nu har Autoevolution analyserat alla tre körcykler, för att lättare förstå måtten. Och skillnaden är stor.

Den amerikanska standarden uppfattas som mer realistisk. Räckvidden kan variera upp till 30 % beroende på vilket test som används. Bild: Polestar

WLTP (Europa)

WLTP är ungefär som ett “testlab på hjul”. Testbilen körs på rullande landsväg i 23 plusgrader i ett labb, istället för på riktiga vägar. Testet varar 30 minuter på dyno, ett instrument som mäter ett fordons kraft, vridmoment och prestanda. Testet består av fyra körfaser på labbet: stad, förort, landsväg och motorväg, i hastigheter upp till 131 km/h.

Tesla Model Y Long Range AWD är världens mest populära elektriska SUV. Enligt WLTP är räckvidden 622 km km. Men enligt EPA är räckvidden 526 km. Med måttet WLTP kommer bilen cirka 18 % längre än om det blivit testat enligt EPA, som används i USA.

EPA (USA)

EPA:s testmetod är betydligt strängare än Europas och Kinas. Den anses ofta ge ett mer korrekt resultat av bilens räckvidd. Bilarna testas i verkliga förhållanden. Stadstrafik, på landsväg, vid aggressiv körning och både i varmt och kallt väder. För elbilar töms batteriet helt under tester. Efteråt laddas batteriet fullt igen för att räkna ut ett verkligt resultat.

Skillnaden mellan Kinas CLTC, och USA:S EPA är mycket dramatisk, hela 30 % skillnad. Många experter menar att EPA mer rättvist mått att använda. Tesla Model Y Long Range kommer 750 km räckvidd enligt CLTC. Men enligt USA:s EPA kommer den, som tidigare nämnt, 526 km. En skillnad på 224 km, trots att det är samma bil.

CLTC (Kina)

CLTC får ofta utstå kritik. Måttet tar inte ta hänsyn till all energiförbrukning, såsom värme och AC. CLTC kom 2020 och används för alla bilar som säljs i Kina. Precis som WLTC, testas CLTC på rullande landsväg. För elbilar är det ett urladdningstest. CLTC-P är uppdelat i tre faser: långsamt, medel och hög hastighet. Kinesiska CLTC ger en optimistisk räckvidd, i Teslas fall hela 75 mil En Volkswagen ID 4 har 546 km i räckvidd enligt WLTP. Men enligt CLTC är räckvidden istället 683 km. WLTP är 20 % lägre än CLTC.

Så stor är skillnaden på testerna

FrånTillJustering / FormelKommentar
WLTPEPA10–20 % lägre → EPA = WLTP × 0,90 eller 0,80Räckvidd för elbilar blir något kortare i EPA-test
CLTCWLTP20 % högre → WLTP = CLTC × 0,80Kinesiska CLTC ger optimistisk räckvidd, justeras ned för WLTP
CLTCEPAca 30 % lägre → EPA = CLTC × 0,70Ger realistisk räckvidd enligt amerikanska standarder
Källa: Autoevolution

LÄS MER:





Dela med dig av Carup

Senaste nytt