Kan en Volvo 240 konkurrera med en modern SUV? Wheeler Dealers ska rädda en 40-årig svensk bilikon.
– Det är den bästa herrgårdsvagnen som någonsin gjorts, säger Mike Brewer.
Den här Volvon lämnade fabriken för 40 år sedan. Mike Brewer köpte den för 30 000 kronor. Men bilen är i stort behov av reparationer. Deras plan är att försöka återskapa bilen till sin forna glans och sedan se om den kan mäta sig med dagens stora och mycket dyra SUV-modeller.
– Vi ville bevisa att en sådan här herrgårdsvagn fortfarande duger och därför köpte vi den bästa av dem alla, en Volvo 240, säger Marc “Elvis” Priestley.
De kör in sin röda Volvo 240 i garaget. Elvis tar genast itu med bilen. Och han tycker det är roligt, något helt annat än att meka med dagens tråkiga bilar.
– Det är mycket roligare att arbeta med dem. De är mekaniska och man känner glädje av att nästan kunna leka och experimentera med dem, utan att behöva en massa komplicerade verktyg, säger Elvis.
Han börjar med att titta på motorn. Bränsleinsprutning är ett klassiskt problem. Men Elvis har en enkel metod för att undersöka dem. Han sätter ett papper framför dem och startar bilen.
– Man kan se här att en av dem inte fungerar, säger han och pekar på papperet.
Därför går han in på kontoret. Där sitter Mike Brewer som vanligt och verkar lite upptagen. Men när Elvis visar honom felet, vaknar den gamle till.
— Jag vet en verkstad i Midlands som faktiskt kan ordna med det här, säger han.
Efter detta fortsätter Elvis att arbeta. Han gör allt från undersidan till att byta karossdelar. Men även återskapa stripsen på bilens baksida.
– Det ska se ut som när den var ny, säger han.
Till slut är arbetet färdigt. Då går Elvis in på kontoret för att hämta Mike igen.
– Det är som att stiga in hos en Volvohandlare, vilket otroligt arbete du har gjort, säger han.
De tar med sig bilen på en åktur. Deras gamla Volvo är som ny igen och ger dem en härlig körglädje. Den står alldeles utmärkt i konkurrensen med dagens nya och dyra SUV-modeller.
– Vi betalade bara omkring 30 000 för bilen och har sedan lagt ungefär 8000 kronor på alla reservdelar, så billigt har det varit, säger Mike Brewer.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.