VW:s drag – gör om populära elbilen

Nya Volkswagen ID.3 ska få ett helt nytt utseende. Dessutom utlovas en uppgraderad interiör och stora teknologiska framsteg för bättre effektivitet.

Med lanseringen av Volkswagens nya lilla elbil, som kan komma att kallas för ID.2 All, inleder företaget sitt förnyelseprogram i slutet av det här året. Programmet kommer även att inkludera en förnyad modell av elbilen ID.3.
– Vi kommer att introducera en redesign av ID.3, med ett helt nytt designspråk som går tillbaka till våra rötter och återvänder till det som Volkswagen är känt för, säger Volkswagens utvecklingschef Kai Grünitz, till Auto Express.

Sannolikt kommer nya elbilarna ID.3 att likna ID.2all, med Polo-beteckning, som Volkswagens designchef Andy Mindt står bakom. Auto Express har skapat konceptbilder som visar hur ID.2all-designen kan översättas till ID.3. Bland annat menar de att den kommer att få en mer definierad silhuett jämfört med den nuvarande ID.3. Bilden ovan visar hur AI tror att bilen kan komma att se ut, om den faktiska modellen blir så futuristisk återstår att se.

Dagens version av elbilen Volkswagen ID.3.
Den kommande elbilen ID.2 All som är mindre än ID.3.

Vindrutan kommer att flyttas bak och bli mer upprätt. Det innebär att motorhuven kommer bli längre och att frampartiet blir mer rundat, likt ID.2all-koncept. Förmodligen sänker Volkswagen även taket på sin elbil samtidigt som de höjer bilens sidor. Vilket ger bilen ett mer kraftigt och robust utseende som liknar en mer traditionell halvkombiform. 

Bakluckan förväntas matcha bilens kaross i färg. Den tros ha subtilt inbyggda aerodynamiska detaljer både runt bakrutan och den bakre stötfångaren. Dessutom förväntas en sammanhängande ljuslist, utformad med enklare och stilrenare lampglas.

Även interiören kommer att omarbetas. Instrumentpanelen kommer få en stor förändring menar Auto Express. Fysiska knappar ska återinföras. Bilen ska dessutom kännas mer premium genom att använda mer kvalitativa och mjuka material.

Volkswagen har även lovat att nya ID.3 kommer att utrustas med den senaste tekniken. 
– Vi har också många förbättringar när det gäller batterikostnader och prestanda, och vi kommer att införa nya funktioner och förarassistanssystem. Så det blir en stor förbättring, både i kostnader för oss och fördelar för kunderna, säger Kai Grünitz.

Något som nästa ID.3 däremot kan glömma är GTI-märket. Volkswagen sätter det märket på alla bilar som “känns” som att de förtjänar det. Snarare än hur bilen ser ut.
– Att ge en elbil prestanda är enkelt, det ser du hos alla märken. Men att skapa körglada fordon är mycket svårare, så den första frågan är: ‘Vad är DNA:et hos något som en GTI? Hur mycket kraft ska vi ge det? säger Kai Grünitz.
LÄS MER: