Eric Berg plockar isär en av Volkswagens mest mytomspunna motorer. Undersökningen bjuder på en hel del överraskningar.
– I dag ska vi plocka isär en riktigt bra motor, säger Eric.
Motordetektiven Eric Berg har blivit enormt populär på Youtube där han plockar isär trasiga motorer. Denna gång har motorexperten lyckats få tag på en motor som han anser är en av de bästa Volkswagen tillverkat, nämligen en 2,5-liters femcylindrg motor som främst förekommer i USA.
– Jag har letat efter en dålig motor av denna motortyp i flera år, säger Eric.
Den mytomspunna femcylindriga VW-motorn är ovanlig då få andra tillverkare tagit fram en motor med fem cylindrar. Motorn Eric har fått tag på satt tidigare i en Jetta från 2011. Exakt hur långt den har gått vet han inte.
– Tyvärr har jag inga detaljer alls om just denna motor, säger Eric Berg.
Motorn har dessutom inte kvar sitt insug eller tändstift, då någon plockat bort dem tidigare. Eric inleder därför undersökningen genom att ta en titt på insugssportarna. Han upptäcker då att flera av dem är rostiga.
– Det ser ändå inte hemskt ut, säger han.
Eric tar sedan loss topplockskåpan. Så fort han får se vad som gömmer sig under den förstår han att motorns tidigare ägare inte har varit så duktig på att byta olja. Han ser även metallrester som han kallar för “förbjudet glitter”.
– Glittret ska absolut inte vara där, säger mekanikern.
Han fortsätter sedan undersökningen och upptäcker att en del av oljan som sipprar fram ur motorn ser väldigt ren ut. Upptäckten får Eric att tro att den tidigare ägaren försökte rädda motorn med ett sent oljebyte.
– Han försökte förmodligen byta olja, men då var det redan för sent, säger Eric Berg.
Efter det tar han bort topplocket. Eric ser då på en gång metallrester, vatten och rost.
– Vi kan i alla fall vara glada att alla kolvar är här, säger Eric.
Motorexperten tar sedan loss oljetråget. Där ser han direkt att oljan är fylld med metallrester.
– Det måste nog vara den mest glittrande oljan jag någonsin har sett, säger motorexperten.
Han undersöker sedan vevaxeln och kolvarna närmare.
– Det här är mycket värre än vad jag först trodde, säger han.
På grund av en väldigt hög värme har några av vevstakarna inte längre samma färg.
– Denna är orange, säger Eric.
Eric summerar sedan sin undersökning och hävdar att han är lite chockad över hur illa det faktiskt var med motorn. Han tror att V5:an kan ha gått sönder på två olika sätt. Antingen kördes den på för lite olja, eller så överhettades den.
– Jag vet inte säkert vad som hände med motorn, men den har i alla fall förstörts helt och hållet på grund av det, säger Eric.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.