Volkswagen sparar och förbjuder tvåhundra chefer att köra Porsche som tjänstebil. Men beslutet väcker ont blod och ett dussin av cheferna drar företaget till arbetsdomstolen.
Problemen fortsätter för den tyska fordonsjätten Volkswagen. Under året har försäljningen fortsatt sjunka och förra kvartalet redovisade man en minskad omsättning på en procent. Koncernen har brottats med minskad lönsamhet i flera år och man har tidigare lanserat flera sparpaket. Bland annat har man erbjudit äldre medarbetare att sluta i förtid med en bonus på upp till 50 000 euro. Men nu går koncernledningen ännu längre och låter även lien slå mot deras tidigare privilegierade chefer.
I vintras gick det ut ett brev till tvåhundra chefer inom företaget att de inte längre kunde beställa en Porsche som tjänstebil, uppger Bild Zeitung. Det ansågs viktigt att man genom hela företaget, från fabriksgolvet upp till kontoret, gjorde gemensam sak och tog ansvar. Detta för att koncernen återigen ska bli konkurrenskraftig, inte minst mot de nya kinesiska uppstickarna.
De flesta av cheferna tog emot nyheten med jämnmod och accepterade beslutet. Men några har blivit förbittrade och tagit ärendet hela vägen upp till Arbetsdomstolen i Braunschweig. Där ska det nu avgöras om cheferna har rätt till sin förmån att få köra den exklusivare sportbilen, eller om de ska föregå med gott exempel och ratta samma bil som de tillverkar och säljer.
Porsche blev en helägd del av Volkswagen 2012 och för många av cheferna har det varit en trevlig förmån att få kunna använda den legendariska bilen både i privat och i tjänsten. En av de få som får fortsätta ha Porsche är högsta chefen Oliver Blume, men så är han också vd för både Porsche och Volkswagen Group.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.