En Chevrolet Bel Air från 1955 hittades som ett vrak och skulle skrotas. Nu är den tillbaka som en modern restomod efter nio års arbete. Den nygamla bilen har fått en 6,0-litersmotor på 1100 hästar.
Restomod är en av de hetaste trenderna inom bilvärlden. Konceptet går ut på att man tar en äldre bil och renoverar den, samtidigt som den får ett flertal modifikationer. Så gott som alla delar på bilen byts ut mot moderna komponenter, men det klassiska utseendet behålls. En som nyligen blev klar med en restomoddad Chevrolet Bel Air från 1955 är Dave Linn från Virginia.
Han hittade bilen som ett vrak övergiven ute på en åker. De flesta hade nog tyckt att det var en sorglig syn, men Dave Linn såg i stället potential i Chevyn. Han bestämde sig där och då för att förvandla bilen till en streetrace-bil.
– Den skulle förvandlas till en riktigt krutpaket, säger Dave Linn.
Dave har sedan arbetat med Chevyn i nio år och blev nyligen klar med den otroliga förvandlingen. Bilen som en gång i tiden var en Chevy Bel Air från 1955 heter i dag “The Virus”. Den har bland annat fått stora förändringar på huven och även baksidan, som gjordes om till en halvkombi. Bilen har dessutom fått ett tredje bromsljus.
Under huven har den också fått en stor uppgradering. Dave valde att sätta dit en 6,0-liters LS-motor från 2007 som ger 1 100 hästkrafter tillsammans med bilens nya GM-växellåda. Motorn byggdes av Richard Midgette från Midgette Motor Sports. Bilen körs även med nya däck från Mickey Thompson.
I “The Virus” finns det fyra stycken Pro Car-stolar. Dave valde även att utrusta bilen med en backkamera för att undvika onödiga skador. När Dave gjorde om designen i bilens interiör hade han hela tiden målet att den skulle efterlikna atmosfären i en Corvette från 1962.
“The Virus” är i dag ett riktigt kraftpaket och Dave är ofta ute och kör med den. Han är inte heller ensam om att förvandla en äldre bil till ett riktigt fartmonster.Efterfrågan på restomods växer hela tiden och tidigare har vi skrivit om en Saab 900 Turbo som belgiska Saabjorn skulle restomodda. Den skulle bli klar någon gång under 2024 och då få en tvåliters turbofyra på 350 hästkrafter och Aero-inspirerad design.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.