Volvo Cars tar patent på en överraskande teknik. Med hjälp av isolerade fälgar ska elbilar få längre räckvidd.
– Detta leder till ett effektivare däck med bättre värmelagring, uppger Volvo i patentansökan.
Biltillverkare letar hela tiden efter nya sätt att ge elbilar längre räckvidd och kommer ständigt fram med nya teknologiska lösningar. En del företag har lagt ett stort fokus på batterierna för att öka räckvidden, men nu har Volvo Cars lämnat in en oväntad patentansökan till European Patent Office. Med hjälp av isolerade fälgar ska elbilarna bli mer effektiva.
Volvo menar att dagens hjul släpper ifrån sig för mycket värme till omgivningen, vilket i sin tur påverkar bilens energieffektivitet. När däcken kyls ner ökar rullmotståndet – och därmed energiförbrukningen.
– Det är känt att ett uppvärmt däck har ett betydligt lägre rullmotstånd jämfört med ett kallt däck eftersom däckets material är mjukare och mindre energi behövs för att dynamiskt deformera däcket. Uppvärmningen av däcket orsakas särskilt av rullningen och därmed av den dynamiska deformeringen av däcket. Däcket förlorar dock ständigt värme till omgivningen, uppger Volvo i patentet.


Volvo menar däremot att de har hittat en lösning på problemet. Genom att isolera fälgarna på bilen kommer däcken att bevara mer värme och inte att kylas ner på samma sätt.
– Isoleringen separerar däcket från fälgen helt eller åtminstone delvis. Genom att anordna det första värmeisoleringselementet mellan fälgen och däcket minskas värmeöverföringen från däcket till fälgen baserat på värmeledning från däckmaterialet till fälgens material, varigenom värme som en gång absorberats av däcket hålls kvar i däcket under en längre tidsperiod, skriver Volvo.
Patentansökan nämner flera möjliga material som isolering, däribland skum, trä, naturfiber och gummi. Dessa kan även kombineras för att uppnå önskade mekaniska och termiska egenskaper.
– Dessa element kan kombineras med varandra och bilda isoleringselement med flera material för att uppnå erforderliga termiska och mekaniska egenskaper, uppger Volvo i patentet.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.