Volvo Lastvagnar tar fram en ny lastbil med en förbränningsmotor som går på vätgas. Den får samma räckvidd som många diesellastbilar.
De nya lastbilarna kommer använda High Pressure Direct Injection (HPDI), som är en bränslesystemteknik där en liten mängd antändningsbränsle sprutas in med högt tryck för att möjliggöra kompressionständning innan vätgas tillsätts. Tekniken ger en högre motoreffekt i förbränningsmotor med lägre bränsleförbrukning och högre energieffektivitet.
Till 2026 hoppas Volvo Lastvagnar att deras nya lastbilar med vätgas-motor kommer kunna testas av utvalda kunder. Lastbilarna kommer drivas med grön vätgas och ses som ett viktigt komplement till företagets ellastbilar för att nå Volvos mål om nettonollutsläpp.
– Det är tydligt att flera tekniker krävs för att minska koldioxidutsläppen från tunga transporter. Vi har en global verksamhet och behöver erbjuda våra kunder många olika lösningar för att sänka koldioxidutsläppen. Kunderna kan välja lösning baserat på transportuppdrag, tillgänglig infrastruktur och pris på grön energi, säger Jan Hjelmgren,vglobal produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.
Tillsammans med Westport Fuel System har Volvokoncernen etablerat ett samriskbolag där HPDI-tekniken används. Lanseringen av lastbilarna på marknaden hoppas lastbilstillverkaren uppnå vid slutet av detta decennium.
– Lastbilar där den traditionella förbränningsmotorn finns kvar, men körs på vätgas, kommer att ha samma prestanda och tillförlitlighet som våra diesellastbilar, men med den extra fördelen av möjlighet till nettonollutsläpp av CO2, säger Jan Hjelmgren.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.