Volvo Lastvagnar tar patent på ny dieselinnovation. Företagets tekniska lösning ska minska giftiga utsläpp från dieselmotorer rejält.
I dag används medel som urea för att minska dieselmotorers utsläpp av kväveoxider. I många länder är användningen av medlet det enda sättet för biltillverkare att uppfylla olika utsläppskrav. Nu har Volvo Lastvagnar ansökt om patent på en ny teknisk lösning som ska optimera användningen av medlet i dieselmotorer och minska utsläppen av kväveoxider ännu mer. En nyhet som Carmoses var först med att avslöja.
Volvos teknik skiljer sig från tidigare system då den erbjuder en bättre kontroll av urea-medlet. Enligt Volvo Lastvagnars patentansökan vill de uppnå detta genom att utveckla ureainjektorernas öppning på olika sätt. Med hjälp av ett speciellt material ska de kunna kontrollera exakt hur mycket av medlet som levereras. Exakt vad detta material består av avslöjar inte Volvo.
Materialet ska sedan reagera på värmen från avgaserna för att exakt variera injektoröppningen och därmed mängden urea som levereras, baserat på temperaturen. Men med hjälp av ett värmeelement som placeras på materialet ska det även gå att manuellt kontrollera användningen av urea-medlet.
På detta sätt kommer Volvo Lastvagnar att kunna kontrollera sina utsläpp betydligt mer än vad som går att göra i dag. Det skulle även vara ett viktigt steg för den fortsatta användningen av dieselmotorer då reglerna skärps hela tiden.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.