Volvo Cars tar patent på ett nytt system som ska stoppa ubåtsproblemet. Med hjälp av sensorer som tar in information ska passagerarna sitta ännu säkrare vid kollisioner.
Volvo uppfann säkerhetsbältet redan 1959. Nu vill de göra det ännu säkrare. Termen “submarining” eller ubåtsproblemet som det kallas på svenska beskriver vad som kan hända vid en frontalkollision om kroppen glider ut under säkerhetsbältet. När detta händer kastas passageraren runt i bilen och kan slå i instrumentbrädan, vindrutan, fönster, dörrar eller andra hårda ytor i bilen. Risken att kastas ur bilen ut på vägen finns också och båda fallen kan leda till dödliga skador. Men nu har Volvo Cars tagit patent på ett nytt system som ska stoppa problemet.
Volvo Cars nya sätessystem använder sig av sensorer för att skydda både passagerare i framsätet och baksätet från ubåtsproblemet. Sensorerna tar in information om passagerarens höjd, position och hållning för att kunna se till att antingen ryggstödet eller själva sätet är i en position som minskar risken för att ubåtsproblemet ska uppstå.


Ifall systemet skulle märka av att passageraren sitter i en osäker vinkel, kommer antingen ryggstödet eller sätet att justeras för att vinkeln ska bli mer säker. Enligt Volvo finns det andra system som idag motverkar ubåtsproblemet, men de ska inte skydda lika bra ifall passageraren till exempel ligger och sover eller läser.
Systemet ska dessutom kunna avgöra avståndet mellan passageraren och krockkudden och om det anses vara otillräckligt kommer systemet att flytta sätet. Volvo har tagit fram sitt nya sätessystem då de tror att passagerare kommer att sitta i mer bekväma ställningar i framtiden, eftersom bilar blir allt mer självkörande.
– Eftersom autonoma fordon blir vanliga på vägarna är det troligt att passagerare kommer att vila/sova i en lutande position under färd, till exempel med ryggstödet i tillbakalutat läge, vilket ökar sannolikheten för att ubåtsproblemet inträffar, skriver Volvo.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.