Volvos nya dumper extremtestas i Aitik-gruvan

Nya stora maskiner ska revolutionera gruvnäringen. Volvos nya superdumpers testas i malmgruvorna norr om polcirkeln. Hela sju modeller ska leva upp till ingenjörernas löften. 

Volvo CE har uppdaterat sina modeller A25, A30, A35, A40, A45 och A60, samtidigt har man lanserat sin nya modell A-50. Det är inte de största fordonen av sin klass i världen, men håller ändå internationell toppklass för sin prestanda. Volvo har ett mycket gott rykte för sina hållbara och tekniskt innovativa tunga fordon. 

Modellbeteckningen står för hur många ton de klarar att lasta. Allt från den minsta modellen A25 med en motor på 13 liter  till tungviktaren A560 som har en 16-liters motor, som nu också får sällskap av sin kusin A50. Samtliga har fått en rejäl uppgradering. Med nya hydraulisk smart fjädring som kommer ihåg underlaget och anpassar körningen därefter. 

Växellådan har nu blivit automatisk. Dessutom satsar man helhjärtat på dieselmotorer och inte elektrisk eller hybrid framdrivning. Anledningen är att det gör fordonen lättare att reparera och hantera. Med Volvos nya tunga dumpers kommer företag som LKAB att kunna öka livslängden på sina fordon med 10 procent, vilket är mycket i den här branschen. 

Fordonen väger vikten och från den moderna förarhytten kan man övervaka hela transporten från de mörka gruvgångarna upp till dagsljuset. Därför är Aitik-gruvan utanför Gällivare den bästa testplatsen. Få gruvor och arbetsplatser är så tuffa som här. Där ställs fordonen på de ultimata proven. 

Volvo har byggt tunga fordon som inte ska behöva lika mycket service som andra. Genom den nya konstruktionen behöver dessa inte smörjas mer än efter 250 arbetstimmar. Det gör en stor vinning för gruvföretaget. Många fordon i samma klass behöver smörjning efter varje arbetspass. 

Efter de första testkörningarna har många av de erfarna förarna fått mycket positiva omdömen om sina nya fordon. De är enklare att manövrera och behöver inte lika mycket service som deras tidigare fordon.
LÄS MER: