En ikonisk Volvo P1800S i topptrim finns ute till försäljning. Utrustad med V8-motor, drivlina och massvis av andra komponenter från BMW är det en riktig raket. Med hela 315 hästkrafter är den nära tre gånger så stark som ursprungligen och i en ny helt unik stil.
Denna legendariska Volvo-modell behöver egentligen ingen introduktion men när den svepte in över folkhemmet under det framåtlutade 60-talet var det ändå många som häpnade. Far och son Pettersson var i händelsernas centrum denna gång som med lite västkustligt driv och inspiration från Italien lyckades framavla denna pionjär i svensk sportdesign, nämligen P1800-serien.
Projektet drevs av Volvokonsulten Helmer Petterson och bilen ritades av hans son Pelle Pettersson, som för tillfället var praktikant hos den italienska bildesignern Pietro Frua. Frua var en minst sagt inflytelserik turinare som under åren gjort sig känd för diverse skapelser åt både BMW och Maserati och nu även involverades i formgivningen av P1800.
Modellen gjorde succé till Volvos stora glädje efter det tidigare misslyckandet med Volvo P1900 och kom att definiera en ny era som inleddes 1961 då de första exen tillverkades. Den här 1966 Volvo P1800S resto-modellen sattes inte i trafik förrän 1972 och skiljer sig distinkt från en annars igenkännlig klassiker.
Snarare än Volvos B18-motor, så kommer bilen med en fyra liters BMW M60 V8-motor och helrenoverad kaross i glänsande rött och med grått tak. Nya stötfångare i krom, sänkta bakskärmar och integrerade lampor. Bilen kommer också med MacPherson-fjädring, en 5-växlad automatlåda och servostyrning från Volkswagen Golf. Bilen är dessutom nyservad, med utbytt kylare och ny vattenpump.
– Den vackra och ikoniska formen av P1800 med kraften och chassit den nu förtjänar, med fördelen att vara moderniserad och användbar tack vare en modernare drivlina från BMW. Detta blir en fantastisk kombination som nu går lika bra som den ser ut och kommer vara lika glad på långa turer som den kommer att vara glänsande på parkeringen på ditt lokala Cars & Coffee, skriver återförsäljaren Kaiser Classic.
BMW-stolarna är i vinröd klädsel och resterande interiör är klätt i matchande alcantara. Alla ingrepp och ändringar utfördes av en erfaren mekaniker i Sverige och bilen är bra mycket kraftigare än en vanlig P1800. Imponerande 315 hästkrafter kliver, den BMW-förstärkta, Volvon upp på. Bilen har gått 24 557 mil men har mycket kvar att ge, enligt Kaiser Classic.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.