Volvo vill öka tillverkningen i USA för att undkomma tullarna. Men det kan dröja flera år, säger Volvo-vd:n Håkan Samuelsson som samtidigt flaggar för dyrare bilar:
– Vid 27,5 procents tull kan vi inte långsiktigt sälja bilar. Då måste vi tillverka dem lokalt.
Volvo Cars har hamnat i skottlinjen för det nya tullkriget mot USA. Sedan början av april tvingas företaget betala hela 27,5 procent i tull på nästan alla bilar som säljs i landet. Det har fått Volvos vd Håkan Samuelsson att öppna för ökad tillverkning i USA. Men nu säger han att det kan dröja flera år.
– På kort sikt, ett till två år, handlar det om att sälja de bilar vi har. Vi får belastning på vinstmarginalerna och kunderna kommer att få betala mer, säger han till DN.
Volvo säljer ungefär var femte bil i USA, som är företagets näst största marknad. Men trots en fabrik i South Carolina byggs fortfarande nästan alla bilar i Sverige – främst suvarna XC60 och XC90. I USA tillverkas idag endast den nya elsuven EX90, och bara i liten skala.

Samuelsson har inga planer på att stoppa exporten till USA, som exempelvis Jaguar Land Rover gjort, men han utesluter helt att skicka bilar från Kina. USA har redan tidigare haft 100-procentiga tullar på bilar därifrån, och nu stängs dörren helt.
Som man annonserat tidigare, så vill man istället öka produktionen i staterna. Men just nu är det en bit bort, säger vd:n till Dagens Nyheter.
– Vid 27,5 procents tull kan vi inte långsiktigt sälja bilar. Då måste vi tillverka dem lokalt. Men det här är inget vi löser i morgon.
Vilken modell som ska byggas i USA är ännu inte bestämt, men en ny laddhybrid eller en suv i samma storlek som XC60 pekas ut som mest trolig. Och det är bråttom – en bil som kostar 600 000 kronor får ett prispåslag på över 160 000 kronor med de nya tullarna.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.