Volvos älskade sosse-container fyller 40 år

Volvo 740 fyller 40 år. Bilen som var en budgetversion av 760 räddade Volvo från undergång på 1980-talet. Trots att produktionen tystnade för över tre decennier sedan rullar evighetsmaskinen vidare på svenska vägar.

Tankarna på 700-serien hade hemsökt Volvos ingenjörer redan vid mitten av 1970-talet. Man ville spänna bågen och nå ut till den lukrativa utländska marknaden utanför Sveriges gränser.
Resultatet blev Volvo 760, som presenterades 1982. En lyxigare version med en skamfilad fransk V6-motor. Hemma i Sverige grymtades det över att bilmärket som sågs som arbetarklassens hovleverantör, hade gått och blivit med storhetsvansinne.

Två år senare kom Volvo 740. Den var en billigare och enklare version av sin syster. Istället för den besvärliga fransosen under huven hade man istället placerat in en hederlig svensk fyrcylindrig B23-motor. En maskin som stårsig alldeles utmärkt även in i våra dagar och är lätt att reparera.

Givetvis blev den genast väldigt populär. Även om 740 var dyrare i förhållande till tidigare Volvomodeller, blev den snabbt en av de vanligaste bilarna på våra svenska vägar. Den förenade en liten känsla av lyx med hederlig svensk trygghet och komfort.

Visserligen var det också många som snörpte på munnen åt den kantiga designen. Inte minst Saabälskarna, som trivdes med att i tysthet muttra över konkurrentens nya skokartong till mästerverk. Bilen fick genast smeknamnet ”Sosse-container”. Men Volvo var inte klara med sin 740. Den första versionen var bara en smakstart på vad som skulle komma.

Tre år senare presenterade man därför kombimodellen som var mycket välkommen på hemmaplan. Det var precis en sådan bil som svenska barnfamiljer hade längtat efter, nu kunde man verkligen packa in halva bohaget till tältsemestern på Västkusten.

Samtidigt kom en värstingversion. Volvo 740 Turbo var kanske en liten chansning från början. Men det skulle gå hem som en av de stora succérna genom alla tider. Här fick man verkligen genombrott i USA som Volvo så länge längtat och suktat efter.

Amerikanerna älskade kombinationen av svensk fyrkantig design med den temperamentsfulla sportiga motorn, där blev det en stor succé. Faktum är att Volvo aldrig har varit i närheten av de stora framgångar man hade i USA med 700-serien.

Volvo 740 slutade tillverkas 1992. Men bilen lever i allra högsta välmåga. Det finns omkring 35000 Volvo av alla 740-modeller kvar i Sverige. Bilen som slutade tillverkas för över 30 år sedan är fortfarande populär och har nått en viss kultstatus.
LÄS MER: