För drygt 30 år sedan chockade Volvo världen med sin kombi-racerbil. Nu visas den legendariska racerversionen av Volvo 850 vid World of Volvo.
I Göteborg har World of Volvo snabbt blivit ett populärt turistmål. Där kan man se alla möjliga typer av Volvomodeller och ta del av fascinerande historier från förr. Denna sommar öppnade museet dessutom en ny del som skiljer sig markant från bilden många har av Volvo i dag. I denna avdelning får besökare uppleva Volvo in Motorsport, som är en specialutställning med tre dynamiska temaområden: rally, bilracing och lastbilsracing.
I denna unika specialutställning finns bland annat racerversionen av Volvo 850. Bilarna väckte stor uppmärksamhet när Volvo visade upp dem för första gången och många hade svårt att förstå hur företaget tänkte när de valde att tävla med två kombibilar. Men Volvo var trygga i sitt beslut och hade ett tydligt mål med satsningen. Ett mål de minst sagt lyckades uppnå.


År 1986 beslutade sig Volvo för att lägga ner sin satsning på racing. Den svenska biltillverkaren fokuserade i stället på att bygga säkra familjebilar, och de flesta trodde nog att Volvo för alltid lämnat motorsporten bakom sig. Men i början av 1990-talet förändrades något, företaget började skissa på en återkomst i racing, och de ville göra det på ett sätt som ingen skulle kunna missa.
Volvo bestämde sig för att deras hemliga vapen skulle bli Volvo 850, och Steffansson Automotive fick uppdraget att utveckla racingversioner av modellen. Enligt obekräftade uppgifter hade Volvo först planerat att tävla med sedanversionen av 850, men när Steffansson Automotive skulle hämta bilarna fanns enbart kombiversioner i lager. Det blev startskottet för ett oväntat drag och hela satsningen kom i stället att kretsa kring kombibilarna.

Tester i vindtunnel visade dessutom att kombibilarna hade vissa aerodynamiska fördelar. Att Volvo skulle tävla med kombimodellen hölls dock hemligt för omvärlden och inte ens förarna Rickard Rydell och hans teamkamrat Jan Lammers fick veta något i förväg.
– När jag skrev på för Volvo och TWR runt julen 1993 visste jag inte om kombiplanerna. Om jag hade vetat hade jag förmodligen tvekat. Det var tur att jag inte visste!, berättade Rickard Rydell.
Volvo anlitade sedan Tom Walkinshaw Racing till att utveckla racingbilarna. De började med att göra om insidan helt och sänkte ner förarsätet. Under huven fick 850:an en 2,0-litersmotor utan någon turbo. Där turbon tidigare satt placerade man i stället dit en sexväxlad sekventiell låda. Man sänkte motorn också, vilket gjorde viktfördelningen mycket bättre. Till en början levererade motorn endast 260 hästkrafter, men det ändrade TWR snabbt genom några tekniskt smarta justeringar.


TWR gjorde flera ändringar i motorns topplock, vilket gjorde att den vinklades på ett visst sätt. Man bytte också ut kamaxlarna så att de blev större. Dessa ändringar gjorde att motorn nu levererade runt 290-300 hästkrafter och Volvo-kombin blev en riktig raket på raksträckorna. Däremot hade den det tuffare i kurvorna.
Bilarna gjorde debut i april 1994, när två Volvo 850 herrgårdsvagnar rullade fram till startlinjen på Thruxton-banan i södra England. Rent resultatmässigt blev säsongen dock en besvikelse för Volvo och den bästa placeringen var en femteplats. Rickard Rydell slutade på en 14:e plats i förarmästerskapet, och Volvo hamnade tredje sist, före endast Mazda och Nissan.
Men Volvo var inte missnöjda med säsongen ändå. Genom att ha ställt upp med de enda kombibilarna i hela tävlingen lyckades man skapa en uppmärksamhet man bara hade kunnat drömma om tidigare. De enda som kanske inte var lika nöjda var Rickard Rydell och hans stallkamrat Jan Lammers, som till en början inte ens visste vilken typ av bil de skulle tävla i. Om du vill se bilarna på riktigt kan du göra det just nu vid World of Volvo.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.