Volvos största förändring på länge. Snart finns inga kombibilar kvar att köpa.
– Jag förstår att det har en historisk betydelse, säger Magnus Nyström på Rolf Ericssons Bil i Falun.
Snart slutar Volvo att tillverka V90. Den enda kombibilen med förbränningsmotor som finns kvar efter detta är V60.
– Beslutet att sluta tillverka kombibilar var det Volvos förre vd som tog, jag tror det kan ändras, säger bilexperten Ronny Svensson
Volvohandlarna måste anpassa sig till en ny verklighet. I dag är det SUV som de ska sälja. Även om de flesta kunderna i Sverige tittar efter en kombi.
– Sverige har alltid varit ett land där kombibilen varit mycket omtyckt. Det blir en stor förändring för många och jag vet att förändringar ibland inte alltid landar så lätt, säger Magnus Nyström på Rolf Ericssons Bil i Falun.

För några år sedan fanns ett brett modellprogram av kombibilar från Volvo. Företaget sålde S60, S90 och V90. En efter en har de gått i graven.
– Det blir allt mer SUV som säljer nu och hela marknaden går över till detta, man får anpassa sig, det är verkligheten. Men än så länge har vi kombibilar i lager så jag upplever inget problem på den fronten, säger Magnus Nyström.
Volvo V90 tillverkas fortfarande. Lite senare i höst kommer de sista bilarna att rulla av bandet. Kvar blir V60 som ensam ska täcka kombibehovet.
– V90 slutar tillverkas om några veckor. Sedan är det V60 kvar, det är vår storsäljare. Den är väldigt populär. Samtidigt tycker jag att den modellen täcker in mycket av behoven, säger Magnus Nyström.

Bilexperten Ronny Svensson är kritisk. Enligt honom har V60 inte så långt kvar. Modellen är föråldrad och säljer eftersom det är märkets enda kvarvarande kombibil.
– Egentligen säljer V60 bättre än vad den förtjänar. Det är en gammal bil som funnits i tio år. Sedan är Sverige ett kombiland och kommer alltid att vara. Därför går Volkswagen så bra här, säger Ronny Svensson.
Volvo är på väg att försvinna som kombimärke. På kort tid har, V60 Cross Country och V90 och V90 Cross Country försvunnit. Många nostalgiker är kritiska och minns svunna tider när de svenska vägarna var fyllda med kombibilar från Volvo.
– Sverige har alltid varit ett land där kombibilen varit mycket omtyckt. Det blir en stor förändring för många och jag vet att förändringar ibland inte alltid landar så lätt, säger Magnus Nyström.

För den som vill ha en Volvo i sedanmodell finns det också bara ett enda alternativ. Det är också både dyrt och inte byggt i Sverige. Nya Volvo ES90, tillverkad i Kina.
– Jag kör själv elektriskt och tycker att det är helt utmärkt. Jag skulle aldrig gå tillbaka till att köra med bensin igen. Jag tror att fler och fler kommer att upptäcka detta, säger Magnus Nyström.
Ronny Svensson tror att Volvo kan vända skutan igen. Det här behöver inte innebära slutet för den svenska kombin.
– Volvos beslut att sluta tillverka kombibilar var deras förra vd Jim Rowans beslut. Nu har man en nygammal vd i Håkan Samuelsson. Han är svensk och vet vilka behov som finns på hemmamarknaden. Det skulle inte förvåna mig om han ändrar det här.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.