Det har tagit honom 10 år. Men snart är Tobias Johansson helt klar med sin precisionsbyggda Volvo V70 som bland annat har en Supra-motor i sig som kan ge upp emot 1000 hästkrafter.
– Det här är min egen version av en superbil. Min drömbil, som jag byggt helt själv, säger Tobias.
Under den diskreta ytan på Tobias Johanssons Volvo V70 gömmer sig en sann superbil. Och det hela började med en dröm om att skapa något unikt, förverkliga sin egen dröm om en användarvänlig bakhjulsdriven Volvo V70 – med en Toyota Supra-motor.
– Jag älskar ju Volvo. Och så vill jag ha bakhjulsdrift. Och så vill jag ha… Jag älskar Toyota Supra. Ljudet, maskinen och jag ville bara göra något bra av det. Det här är ju min drömbil. Sen att det tog tio år, det är ju en annan sak, säger Tobias.
Trots att projektet i sig verkar superavancerat, får man ändå säga att Tobias är en “vanlig” kille med ett bilintresse som utvecklats genom åren.
– Jag började med fordonsprogrammet redan 2004, så jag har alltid haft bilar runt omkring mig och byggt en del tidigare. En av de bilar jag byggde var en Volvo 940 Turbo, som jag höll på med i nästan tio år. Den var ganska vulgär till en början, men när jag var klar med den kände jag att den var färdig. Den var lackad, hade rätt stuk och jag gillar alltid stilrena och snygga byggen – inget skrikigt, utan mycket puts och motor.
När han var klar med sin Volvo 940 Turbo började han fundera på nästa bygge. Han hade en förkärlek för Toyota Supra och tänkte först bygga om 940:n.
– Men när jag tänkte efter insåg jag att bilen redan var klar. Allt var original, och den var utrustad med en 8-ventilersmotor som levererade strax över 700 hästar. Jag ville inte riskera att förstöra det genom att byta motor.

Tobias och hans sambo ägde då en Volvo V70 R-Design från 2011. Det var här idén om att skapa en extrem bil av en till synes vanlig familjebil började ta form.
– När jag stod på parkeringen och såg den där bilen, sänkt och på 20-tum, så kände jag att det var en god bil. Men framhjulsdriften… nej, det gick inte, säger Tobias.
Han visste att han behövde något mer för att kunna skapa den körupplevelse han drömde om – en bil som både skulle vara praktisk och funktionell men samtidigt ha otroliga prestanda. En av de största inspirationskällorna för Tobias var när han var på Mantorp Park och såg en V70 i bakhjulsdrift köra in i en kurva med full gas. Han blev förbluffad över hur mycket bättre och mer dynamisk bilen var när den drevs på rätt sätt.
– Det var där jag fick idén att ta min V70 och göra något med den. Men det skulle vara mer än bara en ombyggnad.

Han började med att hitta rätt bil, och år 2015 köpte han en Volvo V70 från 2010. Detta var starten på det som skulle bli en lång resa av arbete, förbättringar och ständiga justeringar. Tobias var inte ute efter att bara modifiera en bil – han ville bygga en helt ny bil från grunden, och han var villig att lägga ner tusentals timmar på att få den precis som han ville ha den. Och många kronor.
Bortsett från lite rabatter hos en reservdelshandlare och fälgar som han fått, så har Tobias inte fått någon hjälp vad gäller det ekonomiska. Han avslöjar inte exakta summan som spenderats, men ger en ledtråd.
– Totalt har jag lagt ner över 8000 timmar på bygget. Den har blivit dyr. Jag kollade på en Dodge Challenger Hellcat innan jag köpte den här bilen. Jag konstaterade att den hade blivit billigare att köpa ny, än att bygga denna V70, så mycket kan jag säga i alla fall. Bara att bygga en smidd supramaskin kostar idag 250 000 kronor, så det är en hel del pengar i grejerna.

Bygget har inte varit lätt. För att skapa den rätta känslan och prestandan har Tobias plockat delar från flera olika bilar och sammanfört dem till något helt nytt. Framvagnen, bakvagnen, styrningen och bromsarna kommer alla från en BMW M5 E60, en modell som är känd för sina prestanda och fina styrning. Tobias ville att bilen skulle ha den där tyska precisionen och känslan, samtidigt som han behöll den svenska charmiga designen.
– Det är mycket jobb med att få allt att passa. Det handlar om att få rätt balans, rätt viktfördelning och rätt känsla i varje moment. Så det här är inte bara en motorrenovering – det är ett komplett bygge av en helt ny bil, säger Tobias.

Tobias bestämde sig för att använda en Toyota Supra-motor, en motor som är känd för att kunna hantera enorma mängder effekt. Motorn är byggd för att kunna hantera över 1 200 hästkrafter, men Tobias har initialt hållit den på en mer måttlig nivå för att kunna registrera bilen och köra den på vägarna.
– Jag har byggt motor med kammar och kolvar, allt är dimensionerat. Så det är liksom ett helgsjobb, så kan det dubbla effekten om du vill, säger Tobias. Just nu är bilen registrerad och besiktigad med 480 hästkrafter, men Tobias säger samtidigt att en helg i garaget kan göra att han dubblar hästkrafterna.

Bilen har fått ett fullt rörchassi, vilket innebär att han har sågat ut hela karossen och byggt upp den på nytt. Det är ett ingrepp som ger bilen den styrka och stabilitet den behöver för att kunna hantera den enorma effekten som kommer när motorn får vara på sin fulla potential.
– På insidan så är det fullt rörchassi. Jag har sågat ur hela bilen, ända framifrån och bak, och bara sparat karossen. Tänk dig ett plastskal från en racingbil – det är ungefär det jag har kvar som är original, förklarar han.

Och han har verkligen inte sparat på detaljerna. För att få plats med de stora däcken bak, som är 295 millimeter breda, har Tobias byggt om hjulhusen utan att bredda karossen på utsidan. Allt är noggrant beräknat och designat för att bilen inte ska se så ombyggd ut.
– Det är lite ballt när man ser bilen bakifrån. Den är inte breddad, men ändå får det plats 295 bak. Och han är väldigt rolig att köra, fast det “bara” är 500 hästar i just nu.
Arbetet har pågått i många år, och nu har han nått slutspurten. Det är kvällar, helger och semester som har gått åt till att bygga bilen till det perfekta skicket. Men ändå är han inte helt nöjd. När han arbetade på bilen inför Elmia Custom Motor Show i Jönköping kände han att det fortfarande finns saker att finslipa på. Men besökarna på Elmia kommer nog ändå slås av häpnad beundran i påsk.
– Jag har jobbat dygnet runt sen i torsdags. Nu är den 99 procent klar. Jag har gjutit paneler i bagaget, klätt om innertaket, köpt ny inredning, byggt stereo… Den är så nära klar man kan komma, säger Tobias som erkänner att han nog alltid kommer att hitta små detaljer att förbättra.
Och samtidigt som Tobias jobbar med att få klart sin drömbil, vet han att det är viktigt att allt kommer på plats i rätt tid. Något nytt projekt finns dock inte i sikte.
– Jag har två döttrar på tre och sex år som börjar få egna intressen. De börja få egna intressen, jag vill också spendera mer tid med dem så jag känner att det är perfekt timing att bli klar med bilen nu.
En bil som vid första anblick ser ut som en vanlig familjebil, men som när man ser närmare på den, visar sig vara en sann kraftfull maskin. Trots att bilen är extremt ombyggd är den fullt laglig för gatbruk. Tobias har sett till att allt är korrekt dokumenterat, och bilen är både registrerad och besiktad med sina nuvarande 480 hästkrafter. Alla papper är i ordning – från SFRO-besiktning till godkännande hos Bilprovningen – vilket gör att han kan köra den helt lagligt på vägarna.
– Det här är min egen version av en superbil. Min drömbil. En bil som är både praktisk och extremt rolig att köra. Och jag är stolt över att jag har byggt den helt själv, avslutar Tobias.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.