Volvo uppfinner superbatteri: ”Matcha bensinbilar”

Volvo uppfinner en helt ny design för battericeller. Tekniken kan revolutionera batterivärlden och ska möjliggöra en betydligt snabbare laddning – lika snabbt som att tanka en bensinbil.
– Målet är att leverera en snabbladdningsupplevelse som kan matcha en bil med förbränningsmotor, skriver Volvo. 

Elbilstillverkare letar hela tiden efter nya sätt att få sina elbilar att ladda fortare. Ett exempel på det är Volvo, som nyligen lämnade in en patentansökan på en annorlunda batteriteknik till European Patent Office. I sin ansökan, som först hittats av Carmoses, visar Volvo hur de har tagit fram en helt ny design för battericeller som kan revolutionera elbilsvärlden helt och hållet. 

Enligt Volvo ska den nya batteritekniken möjliggöra en betydligt snabbare laddning där målet är att kunna matcha hur lång tid det tar att tanka en bil med förbränningsmotor.
– Att ladda en elbil kräver en noggrann design och mildrande systemval av flera parametrar relaterade till  motståndsvärmeförluster, kyleffekt, cellelektrolyttemperatur och en eventuell nedbrytning, samtidigt som man strävar efter att leverera en snabbladdningsupplevelse som kan matcha en förbränningsmotor, skriver Volvo i sin patentansökan. 

Volvos nya superbatteri ska göra laddning lika snabbt som tankning av en bil med förbränningsmotor. Bild: Volvo Cars
Bild: European Patent Office
Bild: European Patent Office

Volvos teknik bygger på att man har gjort om designen inuti battericellerna. Till skillnad från den traditionella designen är batteriets elektrodflikar böjda mot mitten i cellen. Detta ska enligt Volvo göra så att värmeutvecklingen minskar betydligt, vilket förbättrar batteriets effektivitet och möjliggör en säkrare och snabbare laddning.  Målet är att det ska gå lika snabbt som att tanka.

– Att ladda ett batteridrivet elfordon är fundamentalt annorlunda eftersom processen involverar förflyttning av elektroner (dvs. ström) jämfört med att flytta lagrad kemisk energi i form av en brännbar vätska. Överföringsförlusterna ökar avsevärt när man flyttar hög ström genom ledningar eftersom förlusterna relaterar till, och skalas med, elektriskt motstånd i ledningen. Detta fenomen är unikt för elbilar och har ingen motsvarighet i en äldre förbränningsbil, skriver Volvo Cars.

För att uppnå snabbladdning som är lika snabb som att tanka planerar Volvo en rad förbättringar av batteriet.
– Därför kräver omladdning av en elbil med noggrann designövervägande och mildrande systemval av flera parametrar relaterade till t.ex. motståndsvärmeförluster, kyleffekt, cellelektrolyttemperatur och eventuell nedbrytning, allt samtidigt som man strävar efter att leverera en snabbladdningsupplevelse som kan matcha en bil med förbränningsmotor, uppger Volvo i sin patentansökan.

Den största förändringen är att batteriets elektrodflikar är böjda mot mitten i cellen. Genom bättre ledning ska det ge betydligt snabbare laddning.
– Detta underlättar en elektrisk kontakt mellan respektive elektrodflikar för att förbättra den elektriska ledningsförmågan från elektrodflikarna till batteriterminalen, skriver Volvo i sin ansökan. 

Volvos nya batteriteknik tar itu med ett av elbilars största problem. Samtidigt har den flera fördelar, som en förbättrad elektrisk ledningsförmåga, minskade krav på kylsystem, snabbare laddning och en mer kostnadseffektiv tillverkning, skriver Carmoses. När och om Volvo någonsin kommer att debutera batteriet får framtiden utvisa.
LÄS MER: