Ellastbilar har hånats för att bara orka dra laster med chips. Men nu är det ändring på det. Volvo FH Electric 6X4 drar den otroliga maxvikten på 74 ton.
Teslas hajpade draglastbil Semi har hånats för att bara orka med lätta laster av chips och läsk. Men svenska Volvo Lastvagnar visar nu en ny tungdragare som kommer att tysta många belackare. Mattson Åkeri från Göteborg är ett av de svenska företag som satsar på tunga eldrivna lastbilar och har nu köpt tre nya Volvo FH Electric 6X4.
De senaste veckorna har en av lastbilarna testats med containertrafik i hamnområdet i Arendal. Detta test ingår i det så kallade HCT-projektet som står för High Capacity Transport. I kombination med två trailers når den en längd på 32 meter och en totalvikt på 74 ton. Enligt Trafikverket kan vägtransporter med hög kapacitet minska bränsleförbrukningen per fordon med upp till 40 %.
– Att köra länge och tungt med el fungerar väldigt väl så här långt. Vi får med oss lika mycket last som med en dieselbil. Lastbilen rullar 12 timmar om dan med ett stopp för laddning när chauffören tar rast. Eldriften innebär också en bättre arbetsmiljö för chauffören, säger Jan-Olof Mattsson, vd på Mattson Åkeri. På sikt ska lastbilen även rulla mellan Göteborg och Borås.
High Capacity Transport innebär att längden och/eller bruttovikten på ett fordon tillåts öka, vilket gör att större laster kan transporteras per fordon. Tanken är att HCT bland annat ska hjälpa till att minska transportkostnaderna, slitaget på vägarna och minimera underhållskostnaderna. I Sverige är det tillåtet att köra 74 tons lastbilar på ett begränsat vägnät och testa olika kombinationer av lastbilar upp till 34,5 meter och 100 ton. Det finns ett antal pågående och planerade HCT-projekt i andra delar av Europa.
– Vi vill visa att helelektriska lösningar också fungerar i applikationer med höga tågvikter och hög nyttjandegrad. Tillsammans med Mattsons Åkeri, Trafikverket och flera andra partners tittar vi nu på hur vi kan optimera driften av ellastbilen inklusive hur laddning ska ske på mest effektiva sätt, säger Lena Larsson, projektledare HCT-projektet inom Volvos teknikorganisation.
Sedan Volvo Lastvagnar började tillverka helelektriska lastbilar 2019 har man sålt omkring 5 000 i 40 länder runt om i världen. Idag erbjuder Volvo Lastvagnar sex modeller i sitt produktsortiment av elektriska lastbilar. Deras globala mål är att 50 % av alla nya lastbilar som säljs år 2030 ska vara elektriska.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]