Jaguar har lämnat förbränningsmotorer och sin gamla identitet bakom sig. Men före detta Volvo-trimmarna har en egen tolkning på en modern Jaguar. “Supercat” påminner om märkets guldålder.
Jaguar har länge varit symbolen för brittisk elegans och ingenjörskonst. Nyligen har de skaffat en ny logotyp och rosa stil. Något som fått bilentusiaster att rasa. Kanske var det något i stil med “Supercat” som fansen hade tänkt sig. Bilen är byggd av ingenjörsföretaget TWR, grundat 2020 som en separat enhet från Tom Walkinshaw Racing som tidigare trimmat Volvo.
Invigningsprojektet blir att blåsa nytt liv i XJS men i framtiden har de planerat att göra annat än bara Jaguarer och restomods. På 1990-talet arbetade Tom Walkinshaw Racing tillsammans med Volvo och deltog i brittiska standardvagnsmästerskap “BTCC” med racingversioner av Volvo 850 och Volvo S40. Företaget var även involverade i utvecklingen av den första generationen av Volvo C70.
Supercat är en hyllning och en fullständig omtolkning till en av historiens mest ikoniska sportbilar. Den kända designern Khyzyl Saleem har gett E-Types linjer en futuristisk omtolkning som smälter samman med E-Types klassiska arv. Karossen är helt gjort av kolfiber vilket sänker karossens orginalvikt med 10 procent. Totalt väger Supercat endast 1605 kg.
En specialdesignad aluminiumram gör att den lätta bilen känns robust. Breda aggressiva hjulhus omsluter 21-tums fälgar med lågprofildäck medan bilens bakdel pryds av en strömlinjeformad diffusor som liknar en Le Mans-racers. Klassiskt läder och valbara detaljer i borstat aluminium smyckar insidan. Perfekt för den som är mindre sugen på de nya rosa Jaguarerna.
Men höjdpunkten kanske ändå är det som lurar under den ventilerade huven. Motorn är nu en utborrad kompressormatad 6,5-liters V-12. En förstorad drivlina ger 660 hk och 730 Nm. Detta leds till bakaxeln via en sexväxlad manuell växellåda med launch control.
TWR planerar att bygga endast 88 exemplar av Supercat, och varje bil kommer att vara skräddarsydd efter kundens önskemål. Priset? En blygsam summa på 350 000 pund, vilket motsvarar ungefär 5 miljoner svenska kronor. Efterfrågan har redan skenat.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.