Volvo tar strid mot kravet på att riva motor-förbud

Volvo i frontalkrock med BMW och Mercedes. Fossila förbudet splittrar Europas biltillverkare. 
– Det skulle inte bara skada klimatet. Det skulle skada Europas konkurrenskraft, Michael Lohscheller, VD för Polestar enligt Reuters. 

Den tolfte september ska EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen ta emot de europeiska bilföretagen för ett särskilt möte. Branschen är i en djup kris och man planerar att kräva att EU ska upphäva förbudet mot att sälja nya bilar med förbränningsmotorer från 2035.

Nu går flera europeiska företag inom elbilsbransschen till motattack. Bland andra Volvo och Polestar undertecknar ett öppet brev där de vill att förbudet mot förbränningsmotorer som träder i kraft 2035 ska vara kvar, uppger Reuters. Enligt dem är det avgörande för att kunna konkurrera med de snabbt framväxande kinesiska elbilsmärkena att Europa satsar på bred front för en snabb elektrifiering av fordonsflottan.

Polestar och Volvo Cars har undertecknat ett öppet brev till EU-kommissionen där de kräver att förbudet mot bilar med bensin- och dieselmotorer inte rivs upp.

Även företag inom laddbranschen skriver under på detta. För att Europa ska kunna konkurrera med Kina krävs krafttag. Det måste bli lönsamt att investera i laddinfrastruktur.
– De investeringarna kan bara skapa avkastning om vi når det här målet, Michiel Langzaal, vd för det EU-baserade laddningsföretaget Fastned.

Tyska BMW däremot går till offensiv för att bryta upp förbudet. Tillsammans med tyska och franska biltillverkare kräver man att politikerna bryter upp förbudet. Trots att BMW precis stolt visat upp en elbil med 80 mils räckvidd kämpar man emot.
– Vi hoppas verkligen att EU lyssnar på oss biltillverkare och förstår att bryta upp det här förbudet för att rädda den lokala bilindustrin, säger BMW:s vd Oliver Zipse i en podcast hos Politico. 

BMW:s vd Oliver Zipse visar upp en elbil med 80 mils räckvidd. Han vill ändå riva upp förbudet mot förbränningsmotorer.

Det är inte bara BMW som vill riva upp förbudet. Även Mercedes under ledning av deras svenska vd Ola Källenius går till offensiv för att skjuta upp den fullständiga elektrifieringen. Tillsammans har man undertecknat ett dokument som ska överlämnas till Ursula von der Leyen den tolfte september.
– I Europa har vi globala aktörer och det får vi inte glömma. Det behövs en längre övergångsperiod för att kunna hantera detta, säger Oliver Zipse. 

Volvo och Polestar däremot sätter sig på tvären. Tillsammans med flera andra företag inom elbilssfären tycker man att 2035 är ett bra år att ta steget. På fredag möts parterna i Bryssel och därefter får vi veta vad de kommer överens om.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt