Volvo tankar alla nya lastbilar med HVO100

Volvo Lastvagnar vill göra sina diesellastbilar mer miljövänliga. Därför tankar de nu alla nya diesellastbilar med HVO100 i fabrikerna i Sverige, USA och nu Australien.
– Huvudanledningen är att vi har ett mål att minska våra CO2-utsläpp, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo Lastvagnar. 

Volvo Lastvagnar planerar att fortsätta tillverka dieselmotorer till sina lastbilar ett bra tag framöver. Men företaget har fortfarande satt upp mål att bli mer miljövänliga. Nu tankas alla nya lastbilar tillverkade i Sverige och Belgien, med HVO100. Det är ett förnybart dieselbränsle som görs på växt- och djurfetter.

Efter att förändringen infördes i tysthet införts i Sverige och Europa väljer Volvo Lastvagnar nu även att införa det vid sina fabriker i USA tidigare i år. Nu har även företaget valt att införa det i Australien vid Volvos fabrik i Wacol.
– Att införliva HV100 i vår tillverkningsprocess är bara en del av vår mångsidiga strategi för koldioxidutsläpp, säger Martin Merrick, vd för Volvo Group Australien.  

Volvo Lastvagnars nya lastbilar i Sverige tankats med HVO100-bränsle, något Volvo i tysthet gjort sedan 2022 .

HVO100 är ett bränsle som alla Volvos lastbilar och bussar är godkända för. CO2-utsläppen försvinner inte, men bränslet anses vara förnybart. HVO100 uppfyller den europeiska bränslestandarden EN 15940. För två år sedan valde Volvo Lastvagnar att börja tanka sina nya diesellastbilar med HVO100 för att minska företagets CO2-utsläpp.
– Det är en viktig del i det, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo Lastvagnar. 

Enligt Lars Mårtensson fylls diesellastbilarna med 90 liter HVO100-bränsle vid sin första tankning.
– Vi har hållit på ett tag och då är det både i vår huvudfabrik i Göteborg och på ett par andra Volvo-sajter i Göteborg på lite olika sätt, säger Lars Mårtensson. 

Fakta HVO100

Namnet står för 100 procent Hydrotreated Vegetable Oil.
Det är framställt av olika matoljor och animaliska fetter.
HVO100 uppfyller den europeiska bränslestandarden EN 15940.
CO2-utsläppen försvinner inte, men bränslet anses vara förnybart.
HVO100 klarar kyla bra utan att stelna.
LÄS MER: