Volvo stoppar succé – efter 70 år

Tusentals amerikaner har flugits till Sverige för att hämta ut sin nya Volvo i Göteborg. Men nu stoppas succén efter 70 år.

Volvo stoppar sin unika satsning, sedan 1956 har tusentals amerikaner flugits till Göteborg för att hämta sina nya Volvobilar och samtidigt uppleva Sverige. Men nu är det slut med det här sättet att sälja bilar. De nya tullarna från USA gör det för dyrt och osäkert för Volvo Cars att fortsätta.
– Vi lever i märkliga tider, säger Kathy Fortin från New Hampshire till GP. Hon är en av de sista kunderna som fått chans att delta i programmet.

Bakgrunden är den senaste tidens handelspolitik. När USA införde höga tullar på importerade bilar, upp till 25 procent, blev det för dyrt och osäkert för Volvo att fortsätta med den här typen av försäljning. Volvo meddelade i slutet av mars i år att de inte kommer att ta emot nya beställningar under 2025 och att man kommer att täcka tullkostnader för de bilar som redan är beställda. Men än så länge ser det fortfarande ut som att programmet fortgår på Volvo USA:s hemsida.

Skärmdump från Volvos hemsida 2025-06-02.

Dan och Kathy Fortin från New Hampshire var några av de allra sista som utnyttjade erbjudandet. De hämtade nyligen sin Volvo V60 i Göteborg efter en resa som började med flyg till Stockholm, följdes av sightseeing i Gamla stan och en tågfärd till Volvofabriken. För dem blev det en kombination av bilköp och semester.

Något de beskriver för Göteborgs-Posten som ”väldigt spännande” och något de gärna rekommenderar.
– Volvo borde marknadsföra det här ännu mer. Audi och BMW har redan slutat med liknande program, men vi tycker att det är fantastiskt, säger Dan Fortin.

En bild från 2006 när en säljare visar upp bagageutrymmet på en V70 för kunder som kommer från USA och tar leverans i Göteborg. Foto: Volvo Cars

En nyckel i upplägget är att bilen räknas som begagnad när den lämnar Sverige eftersom den körs några mil innan den exporteras. Det gör att tullavgifterna blir lägre jämfört med en helt ny bil och Volvo kan därmed erbjuda kunderna den här exklusiva paketresan utan att det blir för dyrt.

Volvo vill gärna framhäva sitt ursprung även under kinesiskt ägande. Men trots framgången med Overseas Delivery-programmet och dess starka koppling till Volvos svenska arv gör de nya tullarna att företaget tvingas tänka om. För Västsverige där Volvo är en viktig motor i ekonomin är USA en av de största exportmarknaderna. Höga tullar skapar därför stora problem. Volvo satsar nu på att flytta mer produktion till USA och skära ner kraftigt på kostnaderna. Ett sparpaket på 18 miljarder kronor har presenterats, och tusentals jobb riskerar att försvinna, bland annat i Sverige.

På många sätt markerar detta troligtvis slutet på en epok där Volvo kunde erbjuda bilköpare en bilresa utöver det vanliga. En upplevelse som har lockat entusiaster från hela USA under nästan sju decennier. Men i en tid av handelstullar och ekoonmisk osäkerhet är det svårt att fortsätta med den sortens kundvård. Framtiden för Overseas Delivery är oviss. Det återstår att se om Volvos beslut att pausa programmet blir permanent.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt