Volvo slutar med djärva färgen – bilar allt mer gråa

Volvo slutar sälja elbilen EX30 i knallgult. Experterna ser en utveckling mot att vi får allt tråkigare bilfärger. 
– Många premiumbilar kommer i grått, det verkar vara så med det mesta nuförtiden, färglöst och trist, säger experten Tobias Lindvall på Bilfärg.se.

Många barn leker “Gul bil”. Den som först får syn på en sådan ska slå till de andra. Fenomenet är en spegling av bilvärlden. Enligt Transportstyrelsens statistik är de flesta bilar lackerade i vit, svart eller grå. Gula bilar är tämligen ovanligt i Sverige och minskar kraftigt. Grått och vitt är de färger som ökar mest.

Därför vänder vi oss till Volvo med frågan. Varför har ni slutat sälja EX30 i den klart lysande gula färgen?
– Färgen har inte dragits tillbaka, skrotats, lagts ner eller något annat dramatiskt. Våra färgprogram uppdateras löpande och till exempel kapacitet i våra målerier begränsar antalet kulörer som erbjuds till varje modell, säger Magnus Holst, informationschef på Volvo. 

Volvo tar bort sin knallgula färg på elbilen EX30, men vill inte kalla det nedläggning. Färgen var en lanseringsfärg och skulle inte finnas kvar för alltid.
Nu är det mer nedtonade färger som gäller, gråa och vita bilar ökar kraftigt i Sverige.

Volvo försöker förklara. Den gula färgen var modellens entré på bilscenen. Med ett sådant paradnummer ut från manegen hoppades biltillverkaren att göra ett bestående intryck. 
– Moss Yellow var introduktionsfärg för EX30, en sådan brukar leva ett år eller två. När jag snabbt kollar vad som är till salu just nu i svensk Volvohandel ser jag inte särskilt många gula bilar, även om de sticker ut på sidorna. 

Volvo försöker förklara varför det finns omkring 40 gula EX30 till salu på försäljningssidor som till exempel Blocket.
– Om det skulle vara så att man någonstans hittar extra många gula bilar kan det bero på att handlarna nu omsätter sina demobilar, som i många fall var i introduktionsfärgen, säger Magnus Holst.

Men experten har en annan uppfattning. Tobias Lindvall har jobbat länge med att lackera om bilar. De som inte är nöjda med en vit eller grå bil, kommer till honom. 
– I dag ska allt vara i grått, svart eller vitt, det ska vara industrimålat och tråkigt. Men om man tittar på japanska bilar är de mer modiga i kulörerna, säger han.

Han ser en tydlig tendens. Moderna bilar blir tråkigare i lacken. Många bilägare vill ha samma färg som alla andra. Kanske är man rädd för att sticka ut. Men det är inte Tobias kunder. Tvärtom vill de att folk ska vända sig om efter dem. 
– Allra helst  premiumbilar är ofta målade i de här grå nyanserna. Varför vet jag inte, men om man kommer till det japanska är de mer modiga, säger Tobias Lindvall.

Hos Bilfärg.se tar man hand om särskilda önskemål. Det finns nästan ingen kulör som är omöjlig och allt lackas efter särskilda önskemål. 
– De som ringer till oss vill ha en bil som sticker ut. Då är gult en populär färg. Det kan vara allt från en lastbil till en hundkoja, säger Tobias Lindvall.

Elbilsägare är inte lika tråkiga. 
– Om man tittar på de nya elbilarna så är de ofta lite mer modiga färgerna. Man har mer pastellfärger och sådant som sticker ut och syns, säger Tobias Lindvall. 

Transportstyrelsens statistik över bilkulörer, utveckling under tre år: 

1.)VIT987 0731 132 146+14,7%
2.)SVART932 8641 004 958+7,7%
3.)GRÅ692 040785 836+13,6%
4.)RÖD650 194628 477-3,3%
5.)SILVER559 892545 216-2,6%
6.)BLÅ433 366432 203-0,3%
7.)LJUSGRÅ380 375309 984-18,5%
8.)MÖRKGRÅ244 765257 068+5,0%
9.)MÖRKBLÅ272 688245 236-10,1%
10.)LJUSBRUN164 004149 266-9,0%
11.)MÖRKRÖD141 614116 876-17,5%
12.)GRÖN115 143108 945-5,4%
13.)LJUSBLÅ122 209108 573-11,2%
14.)BRUN99 19796 724-2,5%
15.)FLERFÄRGAD74 69577 749+4,1%
16.)MÖRKGRÖN94 66774 972-20,8%
17.)LJUSGRÖN67 11257 177-14,8%
18.)OKÄND52 79951 140-3,1%
19.)GUL51 74949 703-4,0%
20.)LJUSRÖD29 04524 933-14,2%
21.)ORANGE20 41623 830+16,7%
22.)LJUSGUL25 58322 664-11,4%
23.)MÖRKBRUN20 86020 692-0,8%
24.)LILA11 43110 688-6,5%
 TOTALT6 243 5116 335 058+1,5%