Volvo avslöjar sin nya elektriska super-dumper. De ska klara av att frakta upp till 39 ton.
– Vi har tagit en A30 och lyft ut dieselmotorn och ersatt den med två elmotorer, säger, projektledare för eldumprarna hos Volvo CE.
Volvo har visat upp sin första helt eldrivna dumper – och det är en rejäl pjäs. Under branschmässan Bauma lyfte Volvo CE:s vd Melker Jernberg på skynket och avslöjade en eldriven version av A30-dumpern. Även storebror A40 får samma behandling. För första gången har Volvo tagit fram batterielektriska dumprar i den här storleken – ett stort steg för en maskintyp som traditionellt varit starkt förknippad med diesel.
– Vi har tagit en A30 och lyft ut dieselmotorn och ersatt den med två elmotorer, en reduktionsväxel och batterier. I övrigt är det samma maskin som dieselvarianten, säger Malin Fröberg, projektledare för eldumprarna hos Volvo CE.

Tanken bakom är att elversionen ska kännas så lik den konventionella som möjligt, både för att underlätta produktion och service – men också för att förarna ska känna sig hemma. Trots att maskinen drivs helt på el är kapacitet och prestanda oförändrade. Toppfart, lastförmåga och terrängförmåga är densamma som tidigare enligt Volvo.
Båda modellerna, A30 och A40, har en driftstid på omkring 4,5 timmar – längre om maskinen kör mycket nedför, eftersom batterierna då återladdas automatiskt. En full laddning från en 350 kW-laddare tar cirka en timme. Volvo rekommenderar dock att kunder installerar fasta laddstationer för att få ut maximal effekt och undvika onödiga körsträckor till och från laddning.
Det här är världens första serietillverkade eldrivna ramstyrda dumprar i den här storleken. Och de ska klara att frakta 29 respektive 39 ton. Dessutom – när de drivs med förnybar el – minskar koldioxidutsläppen med 84 % för A30 Electric och 90 % för A40 Electric under hela livscykeln, jämfört med motsvarande dieseldrivna modeller, enligt tillverkaren. De nya eldumprarna blir tillgängliga i begränsad upplaga under 2026 för utvalda kunder i Europa. Global lansering väntas under 2028.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.