Volvo Cars har stora problem på sin största marknad Kina. Försäljningen av förbränningsbilar kollapsar. Samtidigt sålde Volvo ynka 298 elbilar på en hel månad på världens största elbilsmarknad.
Volvo som ska bli helt elektriskt misslyckas totalt med sina elbilar i Kina. I juli lyckades Volvo bara sälja 298 elbilar i landet. Det är visserligen en ökning på 18 procent, men antalet sålda bilar är en total katastrof. Kina är världens största elbilmarknad och varje månad säljs omkring 500 000 elbilar. Volvos försäljning på en månad är mindre än vad Tesla säljer på en förmiddag.
Förra året lanserades Volvo EM90, med målet att locka kinesiska kunder. Färska siffror visar nu att bilmodellen dedikerad för den kinesiska marknaden bara sålt i 136 exemplar i juli. Totalt har bilen bara sålt i 1102 exemplar sedan lanseringen i början av 2024. EM90 är egentligen en Zeekr 009, men som fått Volvo-emblem och Tors Hammar-lampor.
Vad värre är för Volvo så rasar nu bilarna med förbränningsmotor i Kina. Under juli föll försäljningen i Kina av olika hybrider och bilar med förbränningsmotorer med 34 procent i Kina. Det gjorde att den totala försäljningen i Kina föll med 31 procent. Under årets första sju månader minskade Volvos totala försäljning i landet med 5 procent till ungefär 88 000 exemplar jämfört med samma period förra året.
I och med att Volvos försäljningsandel av icke-elektriska bilar i Kina stod för drygt 88 procent i juli är det ett stort problem. Helt plötsligt vill kunderna inte längre köpa förbränningsbilar, samtidigt som Volvos elbilar inte verkar locka i den hårda konkurrensen i landet.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]