Volvo Lastvagnar lanserar nu en ny teknik som kan komma att förändra lastbilen. Men också reta gallfeber på många förare. Samtidigt varnar experter för att funktionen skadar motorn.
Det handlar om det ökända start-stopp-systemet. En funktion som länge fått bilägare att se rött men som också experter varnat för kan göra mer skada än nytta. Nu ska en liknande teknik införas i några av Volvos mest sålda lastbilar.
– Våra ingenjörer har gjort det igen – utvecklat en ny motorteknik som gör transporter med lastbil mer bränsleeffektiva, säger Jan Hjelmgren, produktchef på Volvo Lastvagnar, enligt Truckinginfo.
Funktionen bygger på Volvos I-Roll-teknik och går i korthet ut på att lastbilens motor stängs av helt i nerförsbackar vid hastigheter över 60 km/h. När vägen planar ut eller kräver mer kraft startar motorn igen automatiskt. Under de sekunder motorn är avstängd förbrukas inget bränsle och inga utsläpp sker.
Enligt Volvo kan systemet spara upp till en procent bränsle utöver de förbättringar som redan uppnåtts med den nya FH Aero och företagets aerodynamiska satsningar. Start-stopp för lastbilar utvecklades helt internt och blir tillgängligt från september 2025 för FH och FH Aero med 13-liters dieselmotorer.
Tekniken ses som en del i Volvos breda strategi för att minska klimatpåverkan och driftskostnader. Utöver eldrift och bränsleceller fortsätter Volvo också att utveckla sina dieselmotorer för att köras på förnybara bränslen. Men bakom de gröna löftena finns en annan sida. Den som väcker stark kritik.

Start-stopp har i personbilar länge varit ett av de mest hatade systemen. Många förare menar att det förstör körkänslan, samtidigt som experter varnar för att motorn tar stryk.
– Det är ett faktum att funktionen inte är utan konsekvenser för motorteknikens skick, säger bilexperten Niek Schenk.
Carup har tidigare rapporterat om att återkommande av- och påslag riskerar att öka slitaget på motor och startmotor. I USA gick debatten så långt att myndigheter ville förbjuda tillverkarna från att ens erbjuda start/stop knappen.
Även om funktionen tekniskt sett skiljer sig från det klassiska start-stopp-systemet i personbilar (där motorn slås av vid stillastående i stadstrafik) så är principen densamma. Motorn stängs av och startas om gång på gång. Det är just detta som får många att höja på ögonbrynen. För även om Volvo framhåller bränslebesparingar och lägre utsläpp, återstår frågan om miljövinsten är värd risken att införa ett av bilvärldens mest kontroversiella system i några av Europas mest använda lastbilar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.